Image
19/05/2015

Topmodel Amélie Lens

Scouts ontdekten het lange lijf en slanke silhouet van Amélie Lens (24) al op haar dertiende, maar pas toen ze zestien was zette het huidige topmodel (én dj) haar eerste catwalkpasjes in de modelwereld. Ondertussen reist ze de wereld rond en botst ze geregeld op billboards van zichzelf. “Het voelt ongemakkelijk om voor mijn eigen affiches te staan.”

 
GUIDO: Hoe rolde je in je modellencarrière?
Amélie:
Op mijn dertiende spraken scouts mij aan, maar pas op mijn vijftiende, toen iemand me op Dour-festival uitnodigde voor een gesprek, hapte ik toe. Ik had vier dagen gefeest en zag er niet uit toen ik bij Dominique Models aankwam: ik had wallen, uitgedroogd haar, gebarsten lippen en een snee in mijn gezicht. (lacht) Toch namen ze mij aan, waarschijnlijk omdat ik toen al 1,80 meter was. Een jaar later begon ik grote opdrachten te krijgen. Ik poseerde voor Levi’s, stond op de Knack Weekend-cover en mocht naar Parijs om er met Jean-Paul Gaultier te werken. Toen ik het niet meer kon combineren met school, koos ik voor mijn modellencarrière. Dat was de beste keuze die ik ooit heb gemaakt, want op mijn achttiende had ik al in Londen, Milaan, Parijs en Athene gewoond. En via de examencommissie haalde ik mijn laatste graad in de zomervakantie in.
GUIDO: Was het verschil tussen de schoolbanken en modewereld groot?
Amélie:
Mijn vrienden lachten mij uit omdat ik zo mager was en dat vormde een complex. Ik probeerde bij te komen maar toen ik model werd, vroegen ze me net te vermageren. Ik moest er bijna om lachen, want ik was heel mager! Ik heb dat nooit gedaan en ondertussen ben ik heel tevreden met mijn uiterlijk. Ik eet gezond om er goed uit te zien, maar om te sporten heb ik te weinig tijd.
GUIDO: En sta je ook lang voor de spiegel?
Amélie:
Nee, ik was mij en kam mijn haar. Ik word al elke dag opgemaakt, wat slecht is voor mijn huid en haar. Weet je, soms verander ik tijdens een shoot tien keer van nagellak, dus dan is het belangrijk dat ik alles laat rusten op vrije dagen. Maar ik heb wel een grote kleerkast.
GUIDO: Van kleren die je krijgt na een shoot?
Amélie:
Dat gebeurt zelden, want die stukken moeten de wereld rond voor andere shoots. Maar ik krijg veel kleren als winkels vinden dat ik goed bij hun merk pas. Ondertussen palmt mijn kleerkast een volledige slaapkamer in. Ik kom soms kleren tegen waarvan ik denk: tiens, heb ik dat? (lacht)
GUIDO: Klinkt tof! Wat vind je de leukste opdracht tot nu toe?
Amélie:
De internationale H&M-campagne voor Maison Martin Margiela, want dat was de grootste campagne waar ik ooit voor shootte. Daar werkten we toen met wel 100 mensen, terwijl ik voordien maximaal met 50 mensen op een set had gestaan. En die billboards van 20 meter waren overal ter wereld te zien!
GUIDO: Hoe voelt het om jezelf tegen te komen op straat?
Amélie:
Ongemakkelijk. Die campagne ging in elke Parijse metro, waardoor ik soms voor mijn eigen affiche stond. Ik vond dat zo absurd, alsof ik stond te pronken voor mijn eigen foto’s. Ik stapte dan maar de hele tijd rond, terwijl eigenlijk niemand me zou herkennen, hé.
GUIDO: En toch nog nood aan een muziekcarrière.
Amélie:
Goh, mijn liefde voor muziek bestond al voor mijn modellencarrière. Het feit dat ze mij op Dour scoutten, bewijst dat. Onder Renée draaide ik al in het buitenland en ik ga er keihard voor.
GUIDO: Wil je daarin even ver geraken als in je modellencarrière?
Amélie:
Nog veel verder!

(SR)

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84