Image
02/03/2016

Felix van Groeningen over 'BELGICA'

Felix van Groeningen, regisseur van De Helaasheid der Dingen en The Broken Circle Breakdown, groeide op in het uitgaansleven. Dat mag je letterlijk nemen, want tijdens zijn kindertijd was zijn vader Jo van Groeningen mede-uitbater van het legendarische Gentse muziekcafé Charlatan.
 
Felix' nieuwe film Belgica gaat dus niet toevallig over de steile klim van een horecazaak, en de niet geringe impact daarvan op de uitbaters en hun entourage. "Belgica moest een trip worden," aldus Felix. Nou, dat is het geworden ook. Op de dreunende tonen van een schier onvoorstelbaar meeslepende soundtrack van Soulwax sleurt de regisseur je mee in een decadente draaikolk naar zijn én jouw favoriete oord van verderf. Ruim een maand vóór de Belgische première kaapte Felix al een verdiende regieprijs weg op het Sundance Filmfestival in de Verenigde Staten. Geheel terecht, want Belgica, beste party people, is een meesterwerk.

GUIDO: Is het woord 'Charlatan' ondertussen al niet te vaak gevallen? Belgica is toch een film over een fictief café, weliswaar vertrekkend vanuit het verhaal van de Charlatan?
Felix: Ik heb daar in het begin mee geworsteld, maar ondertussen ben ik er wel oké mee. Het uitgangspunt was: ik wou een film maken over het nachtleven. Nu was er natuurlijk het verhaal dat ik zelf had meegemaakt, en het verhaal van de twee broers die de Charlatan van mijn ouders hebben overgenomen. Daaruit vertrekkend wilden we een fictieverhaal vertellen. Fictie, jazeker, maar toch werden wel telkens weer naar de Charlatan toegezogen. Dat kwam deels door dingen waarvoor ik zelf had gekozen, zoals een van de broers maar één oog geven, wat in het echt ook zo is. Als je die keuze maakt, kan je tegen de klanten van de Charlatan toch niet gaan beweren dat dat personage uit Belgica niet op die kerel is gebaseerd. Maar tegelijk wou ik er ook wel enigszins van wegblijven. Het was een schizofreen gevoel. Het echte verhaal van de Charlatan vond ik mooi en authentiek, maar tegelijk wou ik de vrijheid om mijn goesting te kunnen doen, om met die elementen fictief aan de slag te gaan. Toch niet het verhaal van de Charlatan dus, maar toen merkten we dat we de realiteit nooit helemaal konden wegcijferen. Dat zou niet kloppen, en het zou de Charlatan ook oneer aandoen. Het is dus Belgica geworden, maar ik zal nooit ontkennen dat het verhaal ten zeerste is geïnspireerd door dat van de Charlatan.
GUIDO: Heb je op geen enkel moment gedacht: let's cut the crap, we noemen de film gewoon Charlatan?
Felix: Wel... het is een goeie naam hé? In de voorbereidingen is er inderdaad geopperd: het zou toch spijtig zijn als we de film niet Charlatan noemen. Maar toen zei ik: nee, we gaan iets anders zoeken. Iets wat nog beter is. En nu de film klaar is, vind ik het veel meer kloppen dat hij Belgica heet. Dat gaf meteen veel meer vrijheid: we konden dat café inkleden zoals we wilden, een nieuw logo bedenken, noem maar op.
GUIDO: Het gros van de film is gedraaid in de Afsnis in Gent, een café op tweehonderd meter van de echte Charlatan. Heb je niet overwogen om in de Charlatan zelf te filmen?
Felix: Dat ging simpelweg niet. De Charlatan is wat hij is, daar konden we niets aan veranderen voor de film. En het is ook een goed draaiende zaak. Daar komt nog bij dat de Charlatan op de Vlasmarkt is gelegen, een druk kruispunt, wat niet evident is voor een filmploeg. Je kan dat plein bijna niet afzetten voor het verkeer. Het pleintje voor de Afsnis is veel rustiger. Maar het is natuurlijk wel grappig dat we bijna letterlijk om de hoek van de Charlatan zijn terechtgekomen, na een lange, koortsachtige zoektocht naar een café dat we konden omtoveren tot de Belgica. Ook de concertzaal zijn we trouwens niet ver gaan zoeken. De Afsnis heeft geen zaal. Die hebben we gevonden achter een designzaak in Nieuwpoort, eveneens vlak bij de Vlasmarkt.
GUIDO: In een vorig GUIDO-interview heb je beweerd dat je op je achttiende het uitgaansleven al beu was.
Felix: (lacht)
GUIDO: Is Belgica dan een nostalgietrip?
Felix: In zekere zin wel. Ik word nog steeds min of meer aangetrokken door het nachtleven, maar ik ben het snel beu. Ik kan er ook heel triestig van worden. Ik hou ervan, maar wil er tegelijk toch een zekere afstand van bewaren.
GUIDO: Zoals Marieke het verwoordt in de film: "Soms ben ik aan het dansen en denk ik: wat staan die hier allemaal te doen? Hebben ze niets beters te doen?"
Felix: Absoluut. Dat is het helemaal.
GUIDO: Ik vind de film moeilijk te plaatsen in de tijd.
Felix: We wilden het gevoel geven dat je een heel decennium meemaakt, zo ruwweg tussen 1995 en 2005, maar als je puur het verhaal bekijkt, met de kindjes die worden geboren, speelt het zich af in een tijdspanne van een jaar of zo. Ze betalen al met euro's, maar ik weet niet of je het hebt gemerkt: we hebben in het café ook affiches opgehangen met prijzen in Belgische frank. Dat mag een vergissing lijken, maar dat was het niet. Het was de bedoeling. Het verhaal is gesitueerd in de overgangsperiode.
GUIDO: In je vorige film The Broken Circle Breakdown was muziek al bijzonder belangrijk, maar de inbreng van Stephen en David Dewaele van Soulwax kan nauwelijks worden overschat in Belgica.
Felix: Dat is waar. Stephen en David hebben de bands die je in de film ziet letterlijk gemáákt. Dat ging niet alleen over de muziek die ze ervoor hebben geschreven. Ze hebben ook de muzikanten gecast, mee de styling bepaald, de naam bedacht. Ze hebben echt een hele muziekscene uit het niets gecreëerd, speciaal voor Belgica.
GUIDO: Was dat jouw idee, om met fictieve bands te werken?
Felix: Nee, dat is gaandeweg gegroeid. Stephen en David hadden er zin in, en ik heb gezegd: doe maar. Doe absoluut jullie ding! Maar ik had niet verwacht dat ze er zo keihard voor zouden gaan. Ze hebben er een vol jaar aan gewerkt, weet je dat? Ik had nooit gedacht dat ze daar tijd voor zouden hebben. Maar zo zijn die gasten. Als ze iets doen, moet het all the way zijn, of ze doen het liever niet. Toen ze ja zeiden op de film, zeiden ze al meteen: we gaan niet een paar bestaande groepjes op dat podium zetten, dat is te gemakkelijk. Dat kan iedereen. Als je ons vraagt, dan doen we alles zelf. Neem nu het eerste nummer dat je hoort in de film. Een reggaenummer. Stephen en David haten reggae, en dat ze nu voor Belgica een reggaenummer hebben gemaakt, dat vinden ze gewoon kicken!
GUIDO: Net als bij The Broken Circle Breakdown riskeert de muziek uit de film een eigen leven te gaan leiden: mensen die Belgica hebben gezien, zullen die bands ook live willen meemaken.
Felix: Dat zal in dit geval moeilijker te organiseren zijn, vrees ik. Maar ik beken wel dat we daar een beetje op hebben geanticipeerd. Er zullen live dingskes gebeuren, maar we kunnen moeilijk een avond organiseren met alle bands die in Belgica te zien zijn, want dan zouden we dertig of veertig muzikanten bijeen moeten brengen. Begin er maar eens aan! Dat is praktisch niet haalbaar. Maar als het een troost mag wezen: The Shitz zal je hier en daar nog wel zien opduiken.

(HDP)

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Elon Musk speelt gastheer van Saturday Night Live

Afgelopen zaterdag 8 mei mocht Elon Musk samen met Miley Cirus voor een avond gastheer zijn van de show [...]

13/05/2021

Luc Sels nog vier jaar rector van KU Leuven

Studenten en personeel van de KU Leuven konden gisterenavond online hun stem uitbrengen op wie ze de [...]

12/05/2021

Taylor Swift is eerste vrouw met Global Icon BRIT award

Op zondag 9 mei maakten de organisatoren van de BRIT awards bekend dat Taylor Swift dit jaar de Global [...]

11/05/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84