Image
08/06/2016

Where to invade next

Laten we eerlijk zijn: Michael Moore heeft niet meer het gewicht dat hij tien, vijftien jaar geleden had. Euh, fysiek misschien wel, maar we hebben het over maatschappelijk gewicht.
Moore was indertijd de invloedrijkste linkse denker van de Verenigde Staten. Zijn films wonnen Oscars en Gouden Palmen, zijn boeken werden gigantische bestsellers, en bedrijfsleiders, corporate woordvoerders en rechtse politici deden het in hun broek wanneer ze hem zagen naderen met zijn cameraploeg. Vandaag is het stukken rustiger rond Moore, al heeft hij nog weinig van zijn vuur verloren. Ook in zijn nieuwste film Where to invade next blijft hij geloven dat hij zijn mede-Amerikanen kan opvoeden tot solidaire mensen die geloven in zachte waarden, in plaats van wapens en stoerdoenerij. Dat doet hij deze keer door naar een aantal Europese landen te trekken, of liever: ze te 'invaderen', in een Fidel Castro-achtig kaki uniform en met een Amerikaanse vlag in de hand. Moores missie? In elk land de allerbeste maatschappelijke ideeën gaan pikken (bijvoorbeeld gratis onderwijs, degelijke schoolmaaltijden, gratis ziekenfonds, betaalde vakantie...) en ze meenemen naar huis, om ze te introduceren in de VS. Dat is bij wijlen zeer entertainend, maar Moore weet niet meer te verbluffen zoals hij dat in zijn beste film Bowling for Columbine wel wist te doen. Daarvoor is hij een tikje te mild geworden, behalve dan in Noorwegen. Zijn interview met de vergevende vader van een slachtoffer van Breivik is om kippenvel van te krijgen.
 
(HDP)
 
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Gentse deelfietsen breken records

Nog niet zolang geleden klonk het dat deelfietsen nooit zouden aanslaan in Gent, "want iedereen [...]

22/10/2024

Deze hogeschool biedt als eerste in België "omgekeerde pedagogiek" aan

De Fabula Event Communication Campus, voorheen gekend als de Charles Péguy hogeschool, is de eerste hogeschool [...]

20/10/2024

Duaal leren blijft stijgen

Het aantal leerlingen dat voor duaal leren kiest, blijft stijgen. Dat blijkt uit cijfers van opleidingsnetwerk [...]

19/10/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84