Image
18/06/2004

The Datsuns : Outta sight/outta Mind

The Datsuns overspoelden vorige zomer elk festivalpodium met hun rock-'n-roll pur sang. Ze haalden er meteen elk gezond rockcliché mee boven. Gitaar los in de pols, haren wild in het rond, gitarenspelend met de monitorbox als getrouwe voetsteun
, vrolijke klap met het publiek én 'Motherfucker from hell', de hit die hen op het grote podium kreeg.

Dankzij dat en hun debuutplaat van 2002 staan de vier Nieuw-Zeelandse rockers in het vakje retrorock en bij uitbreiding in de hele The White Stripes, The Strokes-winkel. Niet onterecht, maar bij The Datsuns komt het allemaal precies nog wat spontaan natuurlijker en zonder de vernieuwingsdrang van voornoemde twee toppers uit de The-groepjes hype, vanwaar we er ondertussen alweer honderden arm zijn. The Datsuns bewijzen op hun manier bij die top te horen.

Een band waar meer dan één goede plaat in zit, dus deze Outta sight/outta mind als bevestiging. Vlug denken we even aan ZZ-Top soms, tussen het helse gehuil van wijlen Joey Ramone of de krijser van The Darkness en een tik Led Zeppelin, kan dat? Tuurlijk, John Paul Jones, de legendarische bassist van Led Zeppelin producete niet voor niets deze plaat. En opnieuw is het rock all the way waarvan je, akkoord, soms het gevoel hebt dat zowat om het even welke band van jonge rockers hem evengoed had kunnen maken, maar het zijn natuurlijk wel deze kiwi's die het gedaan hebben. En het is ook wel hun smijtenergie die het 'm doet, met een rij songs geschreven en gesprokkeld on the road, tussen podium, tourbus, damesdrama's, groupietoeren en het zoveelste zware nachtje uit en rocklife in. Daarom kan je deze plaat ook geloven, van het rustigste 'What I've lost', bijna een ballad zowaar, tot het wilde 'That sure ain't right', vliegend over die riff, het meeroeperige refrein en de stem van Dolf Datsun.

The Datsuns rocken voor altijd, dat geloven we nu al. Ze streven niet naar de kroon in het The-bandjescollectief, maar doen hun ding, geschreven en gespeeld met beide voeten rockvast in hun flash. Daar zijn wij al dik content mee!

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe editie van campagne tegen pesten focust op de omgeving

STIP IT, de campagne tegen pesten van Ketnet, MNM en Radio 2, is maandag van start gegaan en richt zich [...]

15/09/2024

Vijf tips voor een vlotte start van het academiejaar

Het is weer bijna zover: het nieuwe academiejaar gaat van start. Wat moet je zeker weten vooraleer je [...]

14/09/2024

Studenten nemen de spelling van Gen Z onder de loep

Vier laatstejaarsstudenten Business & Languages van Arteveldehogeschool in Gent tonen in hun bachelorproef [...]

10/09/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84