Image
06/01/2017

Nota’s typen of schrijven: wat is nu echt het best?


Elk jaar haalt een of andere prof er wel het nieuws mee: laptops verbieden in de aula. Het zou onbeleefd zijn, en de aandacht te veel afleiden – Facebook ligt op de loer. Een wetenschappelijk artikel van Princeton University geeft hen gelijk. Wie zijn notities typt, onthoudt ze veel slechter dan wie ze schrijft.

De onderzoekers vergeleken de conclusies van 40 eerdere onderzoeken. Op een eerste niveau werd de impact van multitasking en andere afleidingen gemeten. De conclusie is weinig verrassend. Studenten die tijdens de les op Facebook konden, herinnerden zich de leerstof slechter dan zij die op een laptop werkten waarop Facebook geblokkeerd was.

Zelfs als hiermee rekening werd gehouden, scoorden laptopstudenten slechter. De reden ligt niet voor de hand. Precies omdat typen sneller gaat dan schrijven, zijn studenten geneigd om de woorden van de prof letterlijk over te nemen. Wie schrijft, ziet zich genoodzaakt al een eerste keer samen te vatten en hoofd- van bijzaak te onderscheiden. Op die manier verwerken ze informatie grondiger.

Al krijg je geschreven notities natuurlijk veel moeilijker verkocht.

Foto:  / Shutterstock
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Antwerpse studenten gaan zorgzaam van deur tot deur

Het project Zorgzame Straten en de studenten van het graduaat Maatschappelijk Werk van Thomas More werken [...]

10/03/2023

Eerste studentenleven-expo georganiseerd in Antwerpen

Laatstejaarsstudenten van het secundair hebben binnenkort een zware opdracht: op zoek naar een nieuwe [...]

09/03/2023

Aan de VUB studeren meer dan 5000 buitenlandse studenten

Tijdens het academiejaar 2021-2022 studeerden welgeteld 5129 buitenlandse studenten aan de Vrije Universiteit [...]

09/03/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84