Image
02/05/2017

Student-ondernemers

Almaar meer studenten halen hun stoute schoenen en een extra zak lef uit de kast om al tijdens hun studie een eigen zaak uit de grond te stampen. De dienst ‘Ondernemen’ van de hogeschool of universiteit voorziet wel een springplank, maar zwemmen moeten ze uiteraard zelf doen. Gewapend met Speedo en badmuts trokken wij naar vier verschillende, maar even gepassioneerde student-ondernemers. 

Tripel V
“Brouwsel voor jonge bierliefhebbers”

Ward Strauwen (20 - industrieel ingenieur aan Groep T), Willem Deboutte (20 - chemie aan UCLL), Nele Strauwen (23 - KMO-management aan UCLL)
 
In het vijfde secundair speelden Ward en Willem al met het idee om een eigen bier te brouwen. Toen ze het jaar erop een eindwerk moesten maken, hadden ze dus snel een onderwerp klaar. Om hun recept te finetunen, trokken ze naar de brouwingenieur van Brouwerij Anders! Met succes, want het bier viel zodanig in de smaak dat ze besloten ook na het secundair hun project voort te zetten. UNIZO hielp met het businessplan, en voor de boekhouding en marketing deden ze een beroep op Nele, de zus van Ward, die maar al te graag mee in de zaak stapte. “Tripel V is een bierfirma,” legt ze uit. “Dit wil zeggen dat we ons bier niet zelf brouwen. We hebben momenteel helaas nog niet de tijd en de middelen daarvoor, dus wordt Tripel V gebrouwen bij Brouwerij Anders! volgens het recept van Ward en Willem. Een jaar na hun eindwerk, in augustus 2015, zijn we gestart met ons eerste brouwsel van 20 hectoliter. Dat was eigenlijk een beetje de testfase, om te zien of mensen ons bier kochten en, belangrijker nog, of ze het ook voor een tweede keer zouden bestellen. We waren toen veel sneller uitverkocht dan verwacht, en sindsdien werd Tripel V almaar meer gedronken en gesmaakt. Vandaag zijn Ward en Willem het creatieve brein, zij leveren ook meestal de bestellingen, ikzelf sta in voor het algemeen management.” Nele vertelt dat het moeilijkste in het hele verhaal was om een bier te brengen dat zich onderscheidt van alle andere brouwsels die ons land rijk is. Als student dagelijks bezig zijn met een eigen zaak, blijft uiteraard ook een grote uitdaging, maar met de hulp van Startminds van UCLL breien ze geregeld een nieuw hoofdstuk aan het succesverhaal. Zo kregen ze bijvoorbeeld een flex desk ter beschikking op de Corda Incubator in Hasselt, waar ze klanten en leveranciers kunnen ontvangen. “Momenteel brouwen we per 80 hectoliter, zitten we in een 43-tal horecazaken en zijn we verkrijgbaar in zo’n 13 detailhandels. Het eerste brouwsel is gefinancierd door onze ouders. Vanaf dan hebben we alles zelf betaald met de winst die we maakten. Onlangs zijn we overgeschakeld naar een groter volume, waardoor we momenteel een overbruggingskrediet hebben lopen bij de bank. In de nabije toekomst willen we graag een kleine installatie waar Ward en Willem in kunnen testen, en dan later misschien een eigen brouwerij?"
 
Noodle Burger
“Foodtruck voor de hipster foodlover”
 
Gilles Schepens (23, na KMO-management aan KDG, nu een schakelprogramma Organisatie & Management aan UA), Xin Lu (23, na KMO-management aan KDG nu een Bachelor Marketing)
 
Met de Noodle Burger foodtruck schuimen Gilles en Xin festivals af om hun overheerlijke noedelburgers aan de man te brengen. Zo'n burger bestaat uit twee schijven noedels met daartussen kip, rund of een veggie variant en de geheime Aziatische saus. Nadien voegen ze een verfrissende toets aan het gerecht toe met hun Oosterse garnituur. De drang om zelf een zaak te starten, was reeds lang aanwezig, maar hoe ze erop kwamen om een burger van noedels te serveren? Dat vertellen ze graag zelf: “Na een avondje stappen, tijdens een ‘boefkick'. (lacht) Xin had zin in een portie noedels, en ik in een vettige hamburger. Aangezien er nergens een plaats was waar je beide kon bestellen, begonnen we te brainstormen. De dag erna besloten we er effectief voor te gaan.” Xin is opgegroeid in een Chinees meeneemrestaurant en had dus wel al een basis, maar een stevige bijscholing was wel nodig. Vooral de wetgeving omtrent voedselveiligheid moest worden uitgespit. “Lezingen, beurzen, tijdschriften, boeken, Youtubefilmpjes... De eerste echte stap zetten we dan in 2015, toen we ons inschreven voor de KDG-ondernemerswedstrijd Startup@campus.” De twee schopten het tot finalist en verzamelden gaandeweg heel wat nuttige tips en informatie van coaches en docentondernemers. Gilles kreeg kort daarna de kans om stage te lopen binnen zijn eigen bedrijf en kon het concept op punt zetten, zodat Noodle Burger in 2016 startklaar was. Met een lening schaften ze zich een bestelwagen aan en daarna schreven ze een hele hoop evenementen aan om te kijken of ze konden langskomen met hun foodtruck. Nu meer en meer mensen hun burgers hebben geproefd, krijgen ze zelf wel al eens mailtjes van organisatoren. “Ondertussen blijven we het concept bijschaven, zodat we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. We moeten elke opdracht ook afzonderlijk bekijken, want elk evenement is anders. Als bijvoorbeeld op het laatste ogenblik blijkt dat de stroomvoorziening niet is zoals verwacht, moeten we snel kunnen schakelen, zodat we toch optimaal kunnen werken. Anders verliezen we niet alleen onze winst, maar levert het misschien zelfs nog negatieve publiciteit op. Daarnaast is het belangrijk dat we onze financiële middelen op een goede manier inzetten. Veel organisatoren van evenementen willen dat je op voorhand betaalt, en bovendien moet je bijna voor alles een waarborg bieden. Met een lening en een persoonlijke inbreng zijn we uit de startblokken geraakt, maar de bedoeling is wel elke cent nuttig te spenderen. Van een loon is momenteel dus nog geen sprake. We kijken nu vooral uit naar de komende festivalzomer. Meedraaien op grote evenementen, daar gaan we voor.”
 
De weg van Mato
“Zelf geschreven kinderboekje, met eigen illustraties”
 
Mille Vermeulen (21) uit Neerpelt, heeft drie jaar Rechtspraktijk aan Hogeschool PXL achter de rug en volgt nu een schakelprogramma Rechten aan UHasselt.
 
“Drie jaar geleden, tijdens een babysitavondje, vroeg het meisje, dat verzot was op indiaantjes, of ik een verhaaltje kon vertellen. Ik beloofde haar dat ik er eentje zou schrijven, zodat ze het kon lezen als ze ’s anderendaags wakker werd. Op enkele uurtjes was De weg van Mato klaar, een stuk over een indiaantje dat zijn dromen nastreeft. Ik vond het zelf best wel een leuk verhaal, dus ik besloot nog wat illustraties te voorzien, die ik dan inkleurde met nagellak. Achteraf dacht ik dat andere kindjes het misschien ook wel mooi zouden vinden, dus ging ik op Google zoeken hoe je in godsnaam een boek uitbrengt. Dat bleek niet moeilijk te zijn, als je een uitgeverij vindt. Ik contacteerde er verschillende, de grootste eerst uiteraard, maar kreeg overal het deksel op mijn neus. Na talloze pogingen kwam ik bij Boekscout.nl, en die hapte wel toe. Het basisverhaal had ik zoals gezegd in enkele uren klaar, op die ene avond, maar toen ik besliste dat ik het zou uitbrengen, heb ik er wel nog een maand aan gesleuteld. En nadien nog wat, omdat de uitgeverij de tekst langer wou. Uiteindelijk telt De weg van Mato 36 pagina’s, en kost een exemplaar 14,99 euro. In mijn omgeving zijn er niet echt jonge kinderen, dus mijn doelgroep bereiken was wel nog een uitdaging. Ik ben gaan voorlezen en heb ook een interactief spel ontwikkeld rond het verhaal, om kindjes in de ban te krijgen."
 
"Afgelopen zomer heb ik op vraag van de overheid opnieuw een kinderboekje geschreven, over energiebesparing. Ik heb het verhaal wat moeten herwerken, want ze zijn er met de rode pen doorheen gegaan, maar ik vind dat niet erg. Ik ben zelf ook kritischer geworden. Momenteel heb ik de tekst voor mijn tweede eigen kinderboek klaar. ’t Is eentje geworden voor 9-jarigen in plaats van 6-jarigen, omdat ik er dan toch iets meer tekst en diepgang in kan steken. Hopelijk is het nog voor de zomer beschikbaar. Net zoals bij het eerste werken we met Bookstar.nl via print on demand. Je kan het dus wel bestellen via Bol.com of Standaard Boekhandel, maar het wordt pas gedrukt als de bestelling is doorgegeven. Ik ben van plan de opbrengst opnieuw aan een goed doel te schenken. Ik heb zelf geen cent moeten spenderen, dus die beslissing was snel genomen. Zoiets geeft ook een meerwaarde voor de koper, denk ik dan.”
 
 Front Row en À Point
“Handtassenlijn, opgericht met de winst van een evenementenbureau”
 
Amélie Opsomer (21) uit Affligem studeert Commercieel Beleid aan UGent, een master in de Handelswetenschappen.
 
“Door het keuzevak ‘Ondernemen’, in het tweede jaar, is er bij mij iets beginnen te borrelen. Ik besloot ervoor te gaan, maar wist eerst niet in welke sector of met welk product. Ik dacht altijd dat je ’t gat in de markt moest vinden, maar waarom niet gewoon een zaak opstarten rond iets waarmee je al vertrouwd bent? Aangezien ik altijd in de horeca heb gewerkt als jobstudent, en ik dat jaar als vakantiejob in de evenementensector aan de slag ging, koos ik voor een eigen eventbureau. Durf Ondernemen, het centrum voor ondernemen van UGent, hielp mij bij elke stap. Gelukkig, want ik studeer wel economie, maar weet zeker en vast niet alles over hoe je een bedrijf uit de grond stampt. Ze gaven mee vorm aan het business- en het financieel plan, zodat ik stevig in mijn schoenen stond toen ik effectief van start ging. Eerst organiseerde ik een paar evenementen voor vrienden en familie, en die foto’s en info kon ik nadien in een website gieten. Voor advertenties had ik geen geld, dus ik maakte enkel reclame via sociale media. In het eerste jaar heb ik bijna uitsluitend opdrachten gekregen via mijn netwerk, maar naar die evenementen kwamen ook andere mensen, die eventueel ook een feest op poten wilden zetten, en zo ging de bal aan het rollen. Personeelsfeesten, verjaardagsfeesten, communies, trouws… Binnenkort heb ik een evenement voor een serviceclub, waarvoor 800 genodigden zijn. Dat begint al te tellen, hé."
 
"Het feit dat je als eventplanner zo goed als geen startkosten hebt, was uiteraard handig meegenomen. Alle kosten die je maakt voor een evenement, worden doorgerekend aan de klant. Ik heb wel in het begin voor een aantal opdrachten samengewerkt met een ander bureau. Zo kon ik al een beetje spieken, en wist ik zeker dat ik niets over het hoofd had gezien toen ik volledig zelfstandig aan de slag ging. Met de winst die À Point maakt, heb ik enkele maanden geleden samen met een andere studente een handtassenlijn uitgebracht: Front-Row. Ik had niet het gevoel dat ik de rest van mijn leven in de eventsector wou blijven – mijn passie ligt eerder bij mode. En een keer je de stap naar zelfstandigheid hebt gezet, heb je de smaak te pakken natuurlijk. We hebben eerst gekeken of het mogelijk zou zijn om de handtassen in België te laten maken, maar dat bleek superduur, dus werken we nu met een tussenpersoon die ervoor zorgt dat onze ontwerpen worden gecreëerd in China. We zijn gestart met 600 exemplaren, maakten reclame via social media en social influencers, en op nog geen drie maanden tijd waren ze allemaal de deur uit, tegen 69 euro per stuk."
 
"Na dit jaar zou ik graag nog een jaar aan een business school volgen, maar daar bestaat het statuut student-ondernemer niet en verwachten ze dat je voor 90% aanwezig bent in de lessen. Momenteel werk ik 5 uur per dag en ga ik naar geen enkele les, dus ik zal waarschijnlijk iemand in dienst moeten nemen die mijn taken overneemt. Na het afstuderen hoop ik fulltime zelfstandige te kunnen zijn, en anders zet ik de twee bedrijven sowieso verder in bijberoep.” 

Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84