Image
27/09/2017

De grootste openingsfuiven in het Vlaamse studentenlandschap


De festivaltenten zijn afgebroken en de vakantielieven gedumpt, tijd voor een nieuw academiejaar. Met een rugzak vol goeie moed en een broek vol goesting stappen de studenten richting campus, en daar worden ze verwelkomd met open armen… én met een openingsfeest. Maar wie zet die evenementen eigenlijk op poten? Een blik achter de schermen bij de grootste van Vlaanderen.
 
 
Student Take-Off
➢ Kolonel Dusartplein, Hasselt
웃 10.000
✔  4 oktober
€  gratis
❝ Marc Croes, pr- en eventmanager bij de dienst communicatie van de UHasselt: “Student Take-Off is geen mega-evenement, maar we proberen die kleinheid in een voordeel te vertalen.”
 
“Aan de inhoud van Student Take-Off is in de loop der jaren weinig veranderd, al pakken we het – zeker wat overlastpreventie en veiligheid betreft - wel almaar professioneler aan. We kiezen al sinds de eerste editie, in 2007, voor een brede muzikale programmatie, gekoppeld aan zoveel mogelijk animatie, gaande van bungeejumpen tot gekke activaties.” Het evenement is sinds jaar en dag een samenwerking van PXL Hogeschool, UCLL, UHasselt en de Stad Hasselt. Van elke partner zitten een tweetal personen in het organisatieteam, en zij komen vanaf het voorjaar elke drie weken samen. Marc draait zelf al een vijftal jaar mee. “Ik kom uit de festivalsector, en die ervaring komt wel van pas, zeker bij het overleg rond veiligheid en logistiek. Wij werken trouwens met een organisatiebureau dat voor ons de logistiek ter plaatse in goede banen leidt, maar ’t zijn wel de vier partners die beslissen over de inhoud en budgettaire context.”
 
“Het heeft uiteraard geen zin om iets te organiseren vanuit een ivoren toren en zo de bal volledig mis te slaan, dus polsen we het hele jaar door bij studenten wie ze bijvoorbeeld op het podium willen zien staan en of er misschien op de campus talentvolle muzikanten rondlopen die graag willen optreden. Daarnaast zoeken we ook samen naar specifieke animaties die hen interesseren. Zo was er een aantal jaren geleden eens een wedstrijd waarbij ze de volledige inrichting van hun kot konden terugwinnen. Een idee van de studenten, en wij werkten dat uit.”
 
“De laatste drie jaar trekt Student Take-Off ongeveer 10.000 bezoekers. Waarschijnlijk het maximum aantal dat we kunnen bereiken in een stad die 20.000 studenten telt. Ik ben trots dat we er toch elk jaar in slagen om leuke namen op de affiche te zetten. Ik herinner me nog dat Nicole van Hugo met tranen in de ogen stond op ons podium, omdat ze zoveel interactie niet had verwacht. Geweldig toch?” Dit jaar stellen de organisatoren op de dag zelf een kersverse app voor: Stufv. “Dat staat voor ‘studenten feesten veilig’. Enerzijds bevat de app, die trouwens gratis is, een eventkalender met studentikoze activiteiten die de verschillende instellingen organiseren in Hasselt en Diepenbeek, en anderzijds ook een hele resem praktische tips voor wie zelf een fuif organiseert. Hoe ga je om met vandalisme, wat doe je met iemand die echt te veel heeft gedronken, enzovoort.”
 
Student Kick-Off (foto)
➢ Sint-Pietersplein, Gent
웃 32.000
✔  27 september
€  1 euro, voor het goede doel
❝ Jasper Bergeman, student Communicatiewetenschappen, is Teamlead van de pr-afdeling: “Student Kick-Off is een evenement vóór studenten, dóór studenten. De medewerkers verdienen er niets aan, maar we organiseren wel leuke teambuildings als bedanking.” 
 
In 2007 hadden 7 studenten het idee om een welkomstconcert en barbecue te organiseren, toen nog op het Kramersplein. Ondertussen telt het organisatiecomité van Student Kick-Off maar liefst 55 gezichten, verdeeld in 7 teams die elk op een ander onderdeel focussen. “Dat moet wel, aangezien we allemaal nog studeren en ons dus niet voltijds kunnen bezighouden met het evenement. Bovendien zijn we zo losgekoppeld van elkaar, en moeten we dus niet met 55 man vergaderen. Ikzelf leid een team van 6 studenten en samen werken wij alles uit rond pr en communicatie.” Elk jaar opnieuw verschijnt op Facebook een oproep aan de Gentse studentenbevolking om zo vrijwilligers te vinden. Zij worden dan uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. “Aangezien enkel studenten zich kandidaat mogen stellen, zitten de meesten maximum een jaar of twee, drie in de organisatie. Zo waait er elk jaar toch een nieuwe wind. Afgestudeerden die graag nog een steentje bijdragen, kunnen wel lid worden van de raad van bestuur, of misschien nog doorgroeien naar de algemene vergadering, om zo de organisatoren bij te staan in geval van problemen. Een soort ruggengraat voor als het moeilijk wordt.”
Het organisatieteam mag er dan wel elk jaar anders uitzien, het evenement zelf heeft toch enkele vaste waarden. “De setting is vrij gelijkaardig. Zo is er opnieuw een tweede podium met dj en een student village (een infodorp voor onder andere de partners - SVR). Vorig jaar parkeerden we voor de eerste keer foodtrucks. Dat doen we nu opnieuw, maar we gaan het allemaal iets meer inkleden. Geen feeërieke toestanden à la Tomorrowland, maar het zal er allemaal toch net iets leuker uitzien. Daarnaast vragen we opnieuw één euro inkom voor het goede doel. Al sinds 2011 halen we zo jaarlijks een dikke 30.000 euro op, telkens voor ngo’s die zich inzetten om kansarme kinderen onderwijs te bieden. Zo konden we al meehelpen aan de bouw van een school in Ethiopië.”
Jasper ziet de job als een unieke kans. “De medewerkers verdienen er in principe niets aan. Het is gewoon superleuk om te doen. Vooral tijdens de opbouwweek, dan is elk team op het terrein aanwezig en voel je de samenhorigheid. We doen wél leuke teambuildings, en gaan ook allemaal samen op weekend, om zo iedereen te bedanken voor het harde werk.”
 
Student Welcome Concert
➢ Schouwburgplein, Kortrijk
웃 5000
✔  5 oktober
€  gratis
Pieter Nuyttens, medewerker Schouwburg Kortrijk en Muziekcentrum Track: “Dit jaar maken we, op vraag van studenten, de volledige omslag naar een elektronisch muziekfestival.”
 
Student Welcome Concert - een initiatief van concertzaal De Kreun, Schouwburg Kortrijk, Kortrijk Studentenstad en Jeugdcentrum Transit - is aan de 17de editie toe, en dat maakt van dit welkomstevenement het oudste uit de rij. “Van elke partner zitten 1 à 2 personen in het organisatieteam, en dat wordt nog aangevuld met twee studenten die de studentenclubs vertegenwoordigen. Eigenlijk zijn de taken netjes verdeeld: budgetbeheer en sponsorwerving, programmatie, communicatie, vip, logistiek en productie, veiligheid… Ikzelf ben lid van het team sinds 2010. Eerst hield ik me bezig met de programmatie, maar intussen ben ik al enkele jaren projectcoördinator.”
 
Student Welcome Concert verliep jarenlang volgens een vast stramien: een infodorp met partners om studenten te informeren over de sportieve en culturele mogelijkheden in de stad, regionaal talent als voorprogramma en daarna livebands. Zo stonden onder andere al Das Pop, Balthazar, Steak Number Eight, Janez Detd, Daan en De Jeugd van Tegenwoordig op het podium. “Sinds een aantal edities hebben we na de bands nog een afsluitende dj-set, en we merkten op dat dat partyluik almaar meer in de smaak viel. Dit jaar maken we dan ook, op vraag van studenten, de volledige omslag naar een elektronisch muziekfestival. Geen livebands meer met andere woorden, maar eerst een dj contest met Kortrijkse studenten. Daarna DJ Richie Haley, een 13-jarig Kortrijks talent die Kunstbende heeft gewonnen, gevolgd door DJ Cartier, eveneens een Kortrijks talent, vervolgens Eva De Roo en Skyve, en afsluiten doen we met TLP. De setting ziet er trouwens ook anders uit, want dit jaar werken we voor het eerst met videomapping. We gaan dus beelden en vlakken projecteren op de Schouwburg, een historisch gebouw. Dat zal een heel speciaal effect geven. We zijn benieuwd naar de reacties!”
 
Studentenwelkom
➢ Ladeuzeplein, Leuven
웃 15.000
✔  4 oktober
€  gratis
❝ Iris Rademaekers, hoofd dienst congres en event KU Leuven: “Toen ik de eerste keer ’s avonds die massa zag toestromen, dacht ik wel even: Help, als alles maar goed verloopt.”
 
Studentenwelkom Leuven is al sinds 2012 in handen van Stad Leuven, de onderwijs- en culturele instellingen, de Leuvense studentenraad Stura en de overkoepelende studentenorganisatie LOKO, maar het is Iris die samen met twee medewerkers alle praktische voorbereidingen op zich neemt. Zij namen de fakkel over van een extern bureau. “We starten telkens om 15 uur met een infomarkt, waar onder andere de provincie, de politie, culturele instellingen en de studentenraad een stand hebben. Doorheen de dag komen ongeveer 13.000 studenten langs, maar tegen 18, 19 uur stroomt het volk pas echt toe. Dan sluit de infomarkt en start de avondprogrammatie. De echt grote namen, daar kunnen we budgettair niet aan, maar Het Depot – dat telkens de line-up regelt - heeft heel goed door welke artiesten de Belgische en Nederlandse ‘talenten van morgen’ zijn. Zo konden we onder andere Coely, Compact Disk Dummies, The Subs, De Jeugd van Tegenwoordig, Tourist LeMC en Woodie Smalls strikken, telkens net voor de grote doorbraak.”
 
Iris zit ondertussen aan haar zesde editie. “Mijn eerste vond ik de leukste. Heel spannend om te zien hoe alle puzzelstukjes in elkaar vallen. The Opposites waren toen headliner, dat weet ik nog goed, want het plein stond op tien minuten stampvol. Vijftienduizend man, de maximumcapaciteit. Toen dacht ik wel even: help, als alles maar goed verloopt… Maar eigenlijk hebben we nog nooit grote tegenvallers of incidenten gekend. We nemen op voorhand ook altijd contact op met de buurtbewoners. De niet-studenten, die net 4 weken kermis achter de kiezen hebben en dan alweer een Studentenwelkom op hun bord krijgen.” Of we dit jaar iets nieuws mogen verwachten? “Nee. (lacht) We kennen de succesformule, dus daar blijven we bij. Er komen misschien wel nog leuke lastminute-acties – zo hadden we bijvoorbeeld twee jaar geleden een flashmob van de politie, vicerector en schepen - maar daar heb ik op dit moment nog geen zicht op.”
 
StuDay
➢ Park Spoor Noord, Antwerpen
웃 20.000
✔  28 september
€  gratis
❝ Tom Ollivier van Gate15, een platform voor en door studenten waar je terecht kan voor advies over alles wat het Antwerpse studentenleven kleur geeft. “Na 14 edities was het tijd voor een nieuwe locatie, en een nieuw concept. Gate15 is een actieve studentencommunity, en dus vroegen we aan de studenten om StuDay 2017 mee vorm te geven. Het wordt meer dan ooit een echt welkomstfeest, waar de studenten gezellig kunnen samenzijn om het nieuwe jaar feestelijk te openen.”
 
Tom trok samen met de zes andere leden uit het Gate15-organisatieteam en 25 studentambassadeurs op weekend voor een stevige brainstormsessie. “Eerst hebben we de essentials vastgelegd, zaken die zeker aanwezig moeten zijn. Daarna besloten we om het geheel met een echt Antwerps sausje te overgieten, om studenten meteen de sfeer en mogelijkheden mee te geven van hun nieuwe thuisbasis. Zo komt er bijvoorbeeld een lifestylemarket waar lokale opkomende brands te vinden zijn, treedt er opkomend en gevestigd Antwerps talent op en kunnen studenten typische specialiteiten eten en drinken. Die lifestylemarket komt trouwens in een tent, want vorig jaar was er, naast de staking van het openbaar vervoer, een wind van 6 beaufort én is het waanzinnig hard beginnen te regenen. Een slechte cocktail... We hadden nooit verwacht dat er nog 13.000 man zou opdagen. Dit jaar rekenen we op 30.000 personen. In een stad die 50.000 studenten telt, moet dat wel haalbaar zijn.”
 
“Elk jaar werken we met een nieuwe groep studentambassadeurs, waardoor we telkens heel wat nieuwe ideeën binnenkrijgen. Samen stellen we het hele concept samen, en dan schakelen we een extern in om het plan te realiseren op de gekozen locatie. We willen nog niet te veel verklappen, maar er komt al zeker een sportstage, live stage, dj stage en plug & play stage…” Qua teaser kan dat tellen. 
 
Brussel Brost
➢ Akenkaai, Brussel
웃 10.000
✔  28 september
€  gratis
❝ Ward Joppen van Br(ik neemt alle inhoudelijke voorbereidingen voor zijn rekening, maar voor de technische en praktische uitwerking kan hij rekenen op een aantal aannemers en een hele resem vrijwilligers. “Het heet wel Brussel Brost, maar heel wat instellingen zorgen ervoor dat er die namiddag geen lessen gepland staan.”  
 
“Een aantal jaren geleden hadden we een handgeschilderd podium van JangoJim. Vlak daarbij hadden we, compleet los daarvan, een cirkel op de grond getekend waarin studenten konden staan die single waren, om zo een lief te vinden. Besluit: dat podium vonden ze wel leuk, maar de cirkel was gewéldig. Om meer tijd te kunnen steken in zulke kleine onnozeliteiten, die uiteindelijk wel een festival máken, hebben we beslist om sinds dit jaar een aantal subthema’s uit te besteden aan collega’s hier bij Br(ik. We schakelen soms ook specifieke opleidingen in om mee te brainstormen, en sowieso zijn er altijd een aantal jobstudenten en stagiairs die wilde ideeën lanceren. Aan mij dan om te kijken welke haalbaar zijn. Meestal worden die maar last minute uitgewerkt, maar we weten wel al dat er dit jaar studenten met grote afficheborden zullen jongleren – zoals op kruispunten in Amerika – om de bezoekers te leiden naar de ingang, die dit jaar op een andere plaats ligt.”
Brussel Brost is er dit jaar voor de achtste keer. Ward is zelf aan zijn zesde toe. “In die jaren is de setting gegroeid van één naar vier podia. De grootste namen moet je niet verwachten, wij steken ons geld liever in goedkope pinten. (lacht) We programmeren wel graag heel wat Brussels en studentikoos talent, en artiesten waarvan we verwachten dat ze later potten gaan breken. De optredens starten al om 14 uur en gaan door tot 23 uur. Dan gaat de boel op de Akenkaai dicht en starten de afterparty’s in de stad. Zo sparen we de buurtbewoners en leren de studenten onmiddellijk ook de leukste uitgaansbuurten in de binnenstad kennen. Eigenlijk willen we vooral een gezellige plek creëren waar studenten de stad en ook elkaar wat leren kennen. Om die reden hebben we ook elke keer een cultuurmarkt, waar studenten heel wat info vinden over wat Brussel te bieden heeft. De AB, Botanique en Bozar bijvoorbeeld, maar ook organisaties die zich bezighouden met welzijnswerk kunnen zich daar voorstellen aan nieuwbakken Brusselaars.”
 
(SVR)
 

Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84