Image
15/08/2004

OPEL mikt op jongeren

Met verschillende op de jeugd mikkende modellen wil Opel zich een nieuw en veel jonger imago aanmeten. Op het laatste autosalon van Genève werd daarvoor onder meer een vernieuwend concept voorgesteld, de Opel Trixx.
Een concept car die de stilistische en technische aanpak voor de toekomstige kleine Opels wil voorspellen.

Durf, technologie, moduleerbaarheid

Als we de ontwerpers van Opel mogen geloven, zijn dat de drie kernwoorden waar jongeren op automobiel vlak gevoelig voor zijn. En uiteraard wil de Trixx daaraan tegemoet komen. Als je voor de eerste maal in werkelijkheid met hem geconfronteerd wordt, lijkt hij zo ontsnapt uit een videospel. De Trixx bulkt van de vernieuwende technische oplossingen en biedt binnenin een modulariteit die je van zo'n lilliputter niet verwacht.

Slimmer dan Smart?

De Trixx richt zich tot een (jong) stadspubliek, net zoals de kleine Smart het hem 5 jaar geleden voordeed. Maar de grote compactheid van de Smart Fortwo is tegelijk ook een van zijn belangrijkste nadelen: er is slechts plaats voor twee. Dat moet beter kunnen, dacht men bij Opel, en in een autootje dat een halve meter langer werd (3 in plaats van 2,5 meter) creëerden ze plaats voor drie volwassenen en een kind. Dat is nog steeds "mini" in de letterlijke zin van het woord, want toen de Mini in 1959 het licht zag, mat die... 3,08 meter.

Pantografen

Loop met de afstandsbediening in de hand op de Trixx toe, duw op de juiste knop en de deuren openen op een wel zeer speciale manier. Een vernuftig scharniermechanisme (pantograaf genoemd) maakt dat ze eerst naar buiten en dan naar opzij schuiven zonder de bestelwagen-look die echte schuifdeuren geven. Aan de bestuurderskant is er één deur, aan de rechterzijde (stoepkant) zijn er twee. Enige probleempje: het complexe systeem is vrij duur voor zo'n basisautootje. Maar men zoekt verder, bijvoorbeeld door de elektrische motor weg te laten.

Trendy sfeertje

Met het interieur van de Trixx wilden de ingenieurs een parallel trekken naar dat van kleine flats in de grote steden: de ruimte is beperkt maar wordt maximaal benut, het meubilair en de decoratie zijn sober maar origineel. De stoel naast die van de bestuurder kan in een handomdraai in de vloer worden weggeklapt. De eventuele inzittende daarachter heeft dan enorm veel beenruimte. Die man of vrouw zit op een opblaasbare stoel uit een synthetische rubbersoort, zodat zonder passagiers tot 1000 liter aan bagage kan worden meegevoerd. Achter de bestuurder is er enkel plaats voor een kind tot 4 jaar, gezeten in een speciale, wegneembare kinderstoel.

Techniek

Onder de kap zit de moderne en compacte 1,3 liter turbodiesel die Opel met Fiat deelt, gekoppeld aan een gerobotiseerde vijfdraads versnellingsbak die men hier Easytronic noemt. De koelradiator ligt bovenop de krachtbron om de auto zo kort mogelijk te houden, en voor het onderstel werden delen van Meriva en Corsa gebruikt. Binnenin vindt de bestuurder een onderaan afgeplat stuur dat vastgemaakt is aan een soort metalen wieg waartussen de twee wijzerplaten in elkaars verlengde liggen. Het geheel geeft de sfeer van een motorfiets, en dat was ook het opzet.

Realiteit?

En dan de hamvraag: komt deze Trixx er, en zo ja wanneer? Daar kan men bij Opel nog geen uitsluitsel over geven, maar het autootje werd door de ingenieurs wel gemaakt met het oog op een homologatie en dus productie. Bovendien kwam Fiat (dat met GM en dus Opel samenwerkt) onlangs op de proppen met de Trepiuno, een kleine remake van de beroemde Fiat 500 die ook al aan 3 personen plus een kind plaats biedt. Misschien kunnen beide concepten ooit nog eens tot één productiemodel leiden.

Voor binnenkort

Wie niet kan wachten op de Trixx, maar binnenkort toch met een trendy karretje wil rondbollen, kan misschien eens in het najaar gaan kijken naar de Tigra TT. Deze Opel-nieuweling is zowel een coupé als een open tweezitter, dankzij het vaste dak dat, indien gewenst, per knopdruk onder de kofferklep verdwijnt.

(TV)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Karaoke kan binnenkort ook in de cinema

Binnen enkele weken kan je bij Kinepolis Gent niet enkel meer terecht voor een gezellige film, ook voor [...]

27/10/2024

Hadden de lockdowns dan toch geen blijvend effect op het mentaal welzijn van jongeren?

Uit het SIGMA-onderzoek van de KU Leuven blijkt dat het aantal jongeren met psychische klachten niet [...]

26/10/2024

Tweedehandswagen kopen? Op de Car-Pass vind je niet alleen kilometers!

Droom je van een eerste wagen? Dan kies je wellicht voor tweedehands. Op de Car-Pass - een wettelijk [...]

25/10/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84