Image
22/02/2018

Netflix probeert man te manipuleren tot “moord”


Geen zorgen, je moet je Netflix-abonnement nog niet cancellen. In de nieuwe Netflix-special The Push wordt namelijk geen echte moord gepleegd, maar daar is één cruciaal iemand niet van op de hoogte: Chris. De nietsvermoedende deelnemer aan een grootschalig experiment wordt tot het uiterste getest om het antwoord te vinden op een vraag die ons ergens bekend in de oren klinkt: Is het mogelijk om onder sociale druk in zulke mate gemanipuleerd te worden, dat je een moord zou plegen? Wij weten alvast wat wij 27 februari gaan doen; tegelijk toekijken van in onze zetel en van op het tipje van onze stoel.

 

In de trailer van The Push zien we dat Chris zich op een veiling (nep!) met een hele hoop gasten (ook nep!) bevindt, wanneer een miljardair zogezegd een hartaanval krijgt (compleet nep). Presentator van de special, Britse illusionist Derren Brown, vertelt hoe belangrijk het is dat Chris terecht komt in “een web van leugens, waardoor hij het gevoel heeft dat er maar één uitweg is: moord”. De 70 acteurs die betrokken zijn bij het nauwkeurig geplande en gerepeteerde scenario, krijgen dus de taak om de onschuldige Chris zover te krijgen dat hij een onschuldige man letterlijk de dood in duwt.

 

Klinkt als een onmogelijke opdracht, maar vroegere experimenten doen ons nu al vrezen voor de keuze die Chris gaat maken. Denk maar aan de bekende Milgram-experimenten, waarbij proefpersonen aangespoord werden om stroomstoten aan anderen toe te dienen.

Wie (waarschijnlijk) nog eens verbaasd wil worden van hoe makkelijk je toegeeft aan autoriteit, kan The Push vanaf 27 februari op Netflix bekijken. Wie niet kan wachten, kan hier alvast de trailer checken.
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Vermeende maffioso op de vlucht ontdekt via Youtube-kanaal

Politie arresteerde vorige week de drieënvijftigjarige Italiaan Marc Feren Claude Biart, een vermoedelijk [...]

01/04/2021

Wereld Back-updag: red je data, maak een back-up

Het is de grootste nachtmerrie van elke student: terwijl je werkt aan die belangrijke taak begeeft je [...]

31/03/2021

Emoji van ‘droevig kakske’ mogelijks in aantocht

De Campaign Against Living Miserably (Calm), een Britse organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid, [...]

29/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84