Image
14/04/2018

Jani: "Waarom er enkel hetero-vrijgezellen in 'Matchmakers' zitten? Tja, daar hebben we zelfs niet over gebabbeld."


Jani Kazaltzis is onvermoeibaar. Nadat hij de helft van Vlaanderen had gestyled - iets waar hij trouwens volop mee doorgaat - heeft het Limburgse stijlicoon een nieuwe taak op zijn immer onberispelijk in het pak zittende schouders genomen. In het nieuwe programma Matchmakers op VIER probeert Jani nietsvermoedende vrijgezellen aan een lief te helpen.
 
Matchmakers werkt als volgt: Jani smeedt samen met de familie en vrienden van zorgvuldig geselecteerde (en nergens van op de hoogte zijnde) singles een complot. Ze organiseren drie 'toevallige' dates en observeren via de verborgen camera hoe de persoon reageert. Pas daarna duikt Jani op en beseft de vrijgezel dat die ontmoetingen in scène waren gezet. Daten zonder het te weten dus. In de studio mag de vrijgezel vervolgens een van die drie daters uitkiezen en meenemen op een romantisch weekendje Parijs, in de hoop dat het klikt en er iets moois bloeit.
 
GUIDO: Er zijn zes reguliere afleveringen. Wat komt er in de zevende compilatie-aflevering?
Jani: In de zevende aflevering zit geen studiogedeelte. Daarin krijg je te zien wat er in Parijs is gebeurd, en of er koppels zijn ontstaan.
GUIDO: Jij zit niet stiekem verborgen onder hun hotelbed?
Jani: (lacht) Nee, maar dat zou ik eigenlijk wel fijn vinden.
 
Verborgen camera
 
GUIDO: Na de renovatie- en kookprogramma's zijn er tegenwoordig opvallend veel tv-programma's rond relaties. Hoe komt dat?
Jani: Televisie werkt sowieso met trends. Je hebt een bepaald soort programma's die in opmars zijn, en ook marcheren. 't Is een kwestie van vraag en aanbod. Mensen zijn nu eenmaal bezig met daten, kijk maar naar al de apps die ervoor bestaan. Misschien wordt er vandaag niet vaker gedatet dan vroeger, maar op televisie is het in elk geval een trend.
GUIDO: Een trend die jij hebt gespot? Zo van: laten we daarrond eens iets doen?
Jani: Nee, het programma is me aangeboden. Twee jaar geleden al, maar ik zag het niet zitten om een studioprogramma te presenteren. Ik dacht dat dat mijn ding niet was en ik vond ook niet echt een link om dat te doen. Maar na wat aanpassingen en heel veel praten hebben we een proefprogramma gemaakt, en het bleek te werken. Maar het idee kwam niet van mij.
GUIDO: Het is deels een verborgen-cameraprogramma, maar niet met de bedoeling om mensen...
Jani: ... een kloot af te draaien. (lacht) De verborgen camera is er alleen maar omdat we de singles willen laten daten zonder dat ze het zelf beseffen. We wilden hen zo spontaan mogelijk laten reageren op de kennismakingen die wij voor hen in scène hadden gezet, maar het was niet de bedoeling om hen in gênante situaties te laten terechtkomen. De kandidaten zijn door hun vrienden ingeschreven met de allerbeste bedoelingen. Daar hebben we echt op gelet. Ze wilden hun vriend of vriendin oprecht aan een lief helpen.
GUIDO: Die techniek houdt wel risico's in, want er kon een en ander mislopen.
Jani: Dat is dikwijls genoeg gebeurd! (lacht) Alleen al ervoor zorgen dat de vrijgezel kwam opdagen, was een uitdaging. We hebben soms ontzettend lang staan wachten. We konden uiteraard niet bellen: "Hey, kom eens af, want we zijn een programma aan het maken over jou." Maar uiteindelijk is het wel altijd gelukt.
GUIDO: Is er achteraf niemand boos geworden? Want als een vrijgezel de beelden niet wil laten uitzenden, zit je ook met een probleem.
Jani: We hebben enkel mensen geselecteerd van wie we vrij zeker waren dat ze graag op tv zouden komen. Dat wisten we door met hun vrienden te gaan praten, en met hun ouders. Sommigen hadden zich al eerder ingeschreven voor andere programma's, waardoor we ook konden vermoeden dat ze dit wel oké zouden vinden.
 
Happy single
 
GUIDO: Waarom hebben jullie alleen met heteroseksuele vrijgezellen gewerkt?
Jani: Tja, daar hebben we zelfs niet over gebabbeld. Er hebben zich vooral hetero's ingeschreven, denk ik. Maar een homo als vrijgezel is zeker niet uitgesloten. Dat is wellicht iets voor in het tweede seizoen.
GUIDO: Bestaat er zoiets als een happy single?
Jani: Natuurlijk! Ik vind niet dat je een relatie hoeft te hebben om gelukkig te zijn. Dat hangt af van mens tot mens. Het is niet omdat ooit het ideaalbeeld van man-vrouw-kindje-huisje-tuintje naar voor is geschoven dat iedereen dat nodig heeft om gelukkig te zijn. Mensen hebben elk hun eigen kijk op het leven. Ik geloof zeker in een happy single.
GUIDO: Bij de aankondiging van Matchmakers werd ons een Jani beloofd "zoals je hem nog nooit zag". Komt er stilaan sleet op de Jani zoals we hem kennen?
Jani: Nee, dat verwees naar het feit dat ik nog nooit eerder een studioprogramma had gepresenteerd. Je moet jezelf durven heruitvinden en nieuwe dingen durven uitproberen. Zo groei je ook als persoon. Ik zal altijd typische Jani-dingen blijven doen, maar af en toe moet je eens iets anders aandurven. Dat is verrijkend, want zo overwin je jezelf.
GUIDO: Ben je nooit bang geweest om een typetje te worden?
Jani: Ik denk dat een typetje zijn niet zo erg is. De mensen moeten weten wat ze aan je hebben. Als ik naar Michael Jackson luister, wil ik niet dat die plots als Mariah Carey klinkt. Ik heb een duidelijk profiel, maar ik vind dat totaal niet erg. Op televisie wordt alles sowieso uitvergroot. Ik ben daar niet mee bezig. Als ik aan het werken ben, wil ik gewoon dat de mensen zich amuseren.
 
Jani - the making of
 
GUIDO: Het is alweer dertien jaar geleden dat je je tv-debuut maakte in De Heren maken de Man. Hoe hebben ze jou toen gevonden?
Jani: Dat is wel een grappig verhaal. Ik werkte toen al achter de schermen voor televisie, als stylist. Zo leer je mensen kennen, ook bij productiehuizen als Eyeworks. Die waren op zoek naar een stylist voor een nieuw programma en ze wilden me testen. Ik wou dat eigenlijk niet doen, maar Showbizz Bart heeft me uiteindelijk overgehaald om het toch te proberen. Tegen mijn zin, maar ik heb het gewoon gedaan. Zonder Showbizz Bart had ik waarschijnlijk nooit een televisiecarrière gehad.
GUIDO: De andere Heren uit dat programma zijn nadien terug in de anonimiteit beland. Was jij televisiegenieker, of misschien ambitieuzer?
Jani: Ik weet het niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met op de juiste plek belanden op het juiste moment. In die periode begon de trend van de stylingprogramma's, en daar was ik de geschikte man voor. Ik ben een harde werker, maar het was nooit mijn bedoeling om in beeld te blijven. In principe had ik werk genoeg. Ik ben ook nog lang achter de schermen blijven werken. Ik heb me in het begin nooit echt geamuseerd voor de camera, tot ik aan Zo man zo vrouw ben begonnen. Daarvóór deed ik het vooral omdat het goede reclame was voor mezelf, als kleine zelfstandige. (lacht)
GUIDO: Wat zou de Jani van vandaag zeggen tegen de debuterende Jani van dertien jaar geleden?
Jani: Denk niet te veel na, wees iets zelfzekerder en doe het gewoon! Ik heb er dertien jaar over gedaan voor ik in een studio durfde te kruipen. Zo lang duurt zoiets bij mij.
GUIDO: Denk je soms na over je eigen houdbaarheidsdatum?
Jani: Uiteraard, maar zorgen maak ik me daar niet over, omdat ik weet dat ik altijd achter de schermen terecht kan. Dat is mijn geluk. Ik hoef niet per se in beeld te komen.
 
 
 
Jani's 5 gouden tips voor studenten
 
Jani is van alle markten thuis. GUIDO vroeg hem om voor de vuist weg 5 gouden tips voor studenten tevoorschijn te toveren.
 
Jani's datingtip
 
"Sta open voor toevalligheden en hou het spontaan."
 
Jani's stylingtip
 
"Zorg dat je er altijd goed uitziet, want je weet nooit wie je tegen het lijf loopt."
 
Jani's studietip
 
"Oei, ik was zelf de slechtste student ooit, maar ik zou zeggen: kies een studierichting voor jezelf, niet voor je ouders of voor het geld."
 
Jani's carrièretip
 
"Succes krijg je alleen door hard te werken, want het komt niet vanzelf."
 
Jani's geluktip
 
"Verlang niet te veel, geniet van de kleine dingen en wees ook eens gelukkig voor iemand anders."
 
  foto: SBS Belgium

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84