Image
15/10/2018

Wetenschappers onderzochten waarom jouw oortjes altijd in de knoop geraken


Het is maandagochtend en je bent vastberaden om je dag goed te starten. Je beslist om je favoriete go-to Spotify-playlist op het maximum volume door je oortjes te blazen die gisteren met zorg (en volledig knooploos) op je bureau had neergelegd. Eens je je bureau nadert, merk je dat die vervloekte dingen zichzelf wederom op miraculeuze wijze volledig in de knoop hebben gehaald. Geen betere start van de week, toch? Maar, om te bewijzen dat je heus niet lijdt aan jongdementie, zocht een team van wetenschappers een verklaring voor dit hele gebeuren. En die vonden ze ook.

De wetenschappers lieten 3.415 ongestrengelde koorden van verschillende lengtes en diktes in een doos vallen. Bij zo goed als iedere poging, werden er knopen gevormd in de koorden. Zo konden de wetenschappers 120 verschillende soorten knoop-combinaties onderscheiden, waarbij het aantal knopen kon oplopen tot 11 per koord. De wetenschappers kwamen tot de vaststelling dat lange, stijve draden, de neiging hebben om willekeurige vlechtbewegingen te maken en dat minder stijve draden eerder de neiging hebben om knopen te vormen. Het aantal knopen bij een soort koord waarbij de lengte en stijfheid gegeven is, valt via het model van de wetenschappers makkelijk te berekenen wanneer er rekening gehouden wordt met agitatietijd. Conclusie: je kan dus gerust zeggen dat de oorzaak niet bij jou ligt, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.

via GIPHY

 
 

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Odisee wil studenten aan het lezen krijgen

Hogeschool Odisee rolt een actieplan uit om studenten weer meer aan het lezen te krijgen. Uit internationaal [...]

07/04/2022

UGent opent eigen coworkingspace voor student-ondernemers

DO!, het centrum voor (student-)ondernemerschap van de UGent, heeft een gloednieuwe coworkingspace geopend [...]

06/04/2022

Giant-sausrecept van Quick voor meer dan 30.000 dollar verkocht als NFT

Tijdens een online veiling had een fan van Quick 31.140 dollar (dat is 27.755 euro) over om een uniek [...]

05/04/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84