Image
03/05/2019

Het rechte pad richting motorrijbewijs

"Als kind was ik zot van moto's en al wat ermee te maken had," zegt Robbie Callens (26). Vandaag zet hij eindelijk de stap naar the real thing: Robbie gaat voluit voor zijn motorrijbewijs A.
"Mijn ouders vonden mijn obsessie voor motoren net iets minder tof dan ik," lacht hij. "Toen ik een jaar of zestien was, is dat wat naar de achtergrond verdwenen. Ik heb als tiener zelfs nooit op een brommertje gereden."
 
Onlangs kreeg Robbie de kans om een opleiding motorrijden van 12 uren te volgen in de VAB-rijschool in Brugge, zodat zijn jeugddroom alsnog realiteit werd. "Ik heb even getwijfeld of het wel haalbaar was in zo'n korte periode, maar na een gesprek met een collega die een paar jaar geleden hetzelfde heeft gedaan, was ik overtuigd."
 
Van theorie naar praktijk
 
De eerste horde was het theoretisch rijexamen. Aangezien Robbie al een autorijbewijs had, zag hij er geen graten in. "Verkeersregels zijn sowieso logisch, en dat is voor motorrijders niet anders. Na twee avonden blokken en proefexamens invullen ging ik naar het examencentrum, waar ik 48 van de 50 vragen correct beantwoordde. Geen probleem dus."
 
Voor zijn eerste praktijkles was Robbie wel een beetje nerveus. "Ik ben een durver, maar zo'n motor is toch nog wat anders dan een fiets. Het is een zware, indrukwekkende machine, maar eenmaal je erop zit en hebt leren vertrekken, merk je dat een motor eigenlijk zichzelf rechthoudt. Na een kwartier waren mijn zenuwen weggesmolten en voelde ik een overweldigend gevoel van vrijheid."
 
Leren doseren
 
Technisch gezien komt motorrijden volgens Robbie vooral neer op leren doseren. "Gasgeven doe je met je rechterhand. Dat moet vloeiend en geleidelijk gebeuren, want een motor kan razendsnel optrekken. Schakelen doe je dan weer met je linkervoet, en dat is eigenlijk makkelijker dan in een auto. Doordat je trapsgewijs schakelt, kan je niet per ongeluk in een verkeerde versnelling terechtkomen." Op het oefenterrein leerde Robbie alle manoeuvres die hij ook op het praktisch examen foutloos zal moeten uitvoeren. "Vertrekken, stoppen, slalommen, in een acht rijden, een noodstop maken vanuit 50 km per uur, vertrekken op een helling, stapvoets rijden... Maar dat lukt wel. Het is een kwestie van zo ontspannen mogelijk op de motor zitten, en dat doe ik inmiddels."
 
Robbies eerste rijervaring op de openbare weg was een belevenis. "Het was mooi weer, dus ik had geluk," zegt hij. "De instructeur reed voor en ik moest ervoor zorgen dat ik zijn tempo volgde. Dat ik op een motor tussen de auto's reed, vond ik niet echt intimiderend, maar ik was me wel veel bewuster van de snelheid, doordat ik de luchtweerstand tegen mijn lichaam voelde. Op de weg bleek ook dat je als motorrijder altijd alert moet zijn en op heel wat dingen tegelijk moet letten. Zo moet je de richtingaanwijzer telkens manueel weer uitschakelen, iets wat ik een paar keer was vergeten, zodat de instructeur me erop moest wijzen."
 
Robbie is er klaar voor en gaat straks vol vertrouwen naar zijn praktijkexamen. Als hij slaagt, zal hij dan een motor kopen? "Ik overweeg het sterk," antwoordt onze motorrijder, "en niet alleen voor zondagse plezierritjes. Ik woon in Gent, en met een motor is het daar stukken makkelijker om overal te geraken dan met een auto. Dus ja, deze zomer zie je me waarschijnlijk voorbij scheuren. Binnen de snelheidsbeperking, uiteraard. (lacht)"
 
De vier verschillende motorrijbewijzen
 
  rijbewijs AM rijbewijs A1 rijbewijs A2 rijbewijs A
maximum vermogen Max. 50 cc en 4 kW en 45 km/u Max. 125 cc en 11 kW en 0,1 kW per kg Max. >35 kW of >0,2 kW per kg Onbeperkt vermogen vanaf 35 kW
minimumleeftijd 16 jaar 18 jaar 20 jaar 24 jaar
(22 als je al 2 jaar een rijbewijs A2 hebt)
minimum aantal lesuren 4 uur, waarvan minimum 2 op de openbare weg 9 uur om het praktisch examen op privéterrein te kunnen uitvoeren en je voorlopig rijbewijs te krijgen (1 jaar geldig). Met 3 extra lesuren kan je meteen na het examen op privéterrein ook examen doen op de openbare weg. 9 uur
(4 als je al minstens 2 jaar A1 hebt) om het praktisch examen op privéterrein te kunnen uitvoeren en je voorlopig rijbewijs te krijgen (1 jaar geldig). Met 3 extra lesuren kan je meteen na het examen op privéterrein ook examen doen op de openbare weg.
9 uur
(4 als je al minstens 2 jaar A1 hebt) om het praktisch examen op privéterrein te kunnen uitvoeren en je voorlopig rijbewijs te krijgen (1 jaar geldig). Met 3 extra lesuren kan je meteen na het examen op privéterrein ook examen doen op de openbare weg.
 
Leer motor- of scooterrijden in 6 stappen:     start2ride.be
Alles over het motorrijbewijs:                       hetmotorrijbewijs.be
Alle Belgische motoractualiteit:                     www.moto.be
 
WIN 1 VAN DE 2 GRATIS OPLEIDINGEN VOOR JE MOTORRIJBEWIJS
 
- Surf naar www.start2ride.be
- Schrijf je gratis in
- Ga naar de 1ste stap 'Het Rijbewijs'
- Geef deze wedstrijdcode in: S2R19GUIDO
 

Comment

  • Slider

SOCIAL

Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84