Image
12/05/2019

De ep van Tristan, alias Isolde Van Den Bulcke, is onverwacht goed

Onverwacht is vaak het beste aan muziek. De ep van Tristan, of ook Isolde Van Den Bulcke, is net dat. Onverwacht en goed. Erg zoekend maar schone chaos. Fijne bombast en sterke zang. Overdonderend zonder je verweesd achter te laten.
GUIDO: Wat jij doet, krijgt zijn vorm terwijl je het maakt en bedenkt, denk ik.
Isolde: Dat zal altijd zo blijven. Ik ben mega-beïnvloedbaar en heb heel veel interesses. Alles wat ik hoor en zie, neem ik wel ergens mee.
GUIDO: En krijg je dat vertaald?
Isolde: Dat gaat vanzelf, ik denk er niet te veel over na. Ik maak alles zelf, in Ableton. Ik heb wel met Vic Hardy samengewerkt, de toetsenist van Tamino. We hebben een ongelooflijke band. Ik moet mijn stem niet plooien naar de wensen van iemand of de muziek. Als dat wel moet, overcompenseer ik ook en is die verwevenheid er niet of veel minder, omdat je dan denkt dat je stem meer aanwezig moet zijn.
GUIDO: Het voelt natuurlijk, zelfs met alle genrewissels binnen één song, van dromerig over drum&bass naar bombast. Ik stel me voor dat het sommige mensen overdondert, het is veel. Maar het is veel zoals Björk goed en veel was op haar derde album.
Isolde: Mooi compliment, want Homogenic is een machtige plaat. Het is veel, maar tegelijk is het voor mij niet interessant om ‘het’ te vinden. Zeker als je dan kijkt naar haar, elke plaat is nog steeds anders. Dat maakt je ook sterk als muzikant en maker. Evolueren. We zijn wel gewoontepaardjes als mensen en daardoor besef ik dat ik het mijn publiek niet makkelijk zal maken en ik misschien ook niet het grootste publiek zal hebben.
GUIDO: Er is wel altijd je stem.
Isolde: En dat mag gerust de rode draad zijn. Harmonisch, qua inhoud, soleren. Die dingen heb ik in mijn studies aan het conservatorium opgepikt. Mijn spectrum van akkoorden is verruimd. Het is ook die kennis die me nog meer in staat stelt om te maken wat ik wil. Het geeft ook ideeën, zodat ik meer vind dan enkel zoeken in mezelf. Je doet je computer open en je kan beginnen. Die onafhankelijkheid is heerlijk. Het is ook gewoon totaal onbezonnen, ook dat geeft karakter aan wat ik maak. Er is op elk moment nog van alles mogelijk, ook geen deadline.
 
Knullen op Ableton
 
GUIDO: Speel je zelf verschillende instrumenten?
Isolde: Nee, totaal niet, en dat vind ik wel jammer. Maar ergens is het ook wel fijn om niet alles te kunnen en me daar vooral bij neer te leggen. Dingen uit handen geven. Als je van alles een beetje kan, dat is toch moeilijker denk ik. Dan is het net iets moeilijker om je ego aan de kant te zetten en te zeggen: "Oké, hiervoor vraag ik een echte bassist, want dit kan ik niet." Drums en bas zijn ingespeeld op de ep. De keys hebben Vic en ik samen gedaan. Live speel ik ook met een band. Gert Malfliet op drums, van Tsar B. Ralf Hermans op bas en moog. Zij spelen ook samen tijdens de opnames.
GUIDO: Nooit aan een volledig album gedacht?
Isolde: Dat was het eerste idee. Daarna dacht ik: toch veel informatie, een album. Dus eerst mijn muziek wat inmasseren bij de mensen, daarna een volledige plaat. Een plaat is meer definiërend als muzikant/artiest. Ik vind wel als ik nu de songs bij elkaar hoor, dat het verhaal dat ik wou brengen er wel is. Nu ben ik al aan mijn album bezig en kan ik dat verhaal dan weer loslaten. De plaat zal ook instrumentale songs hebben, minder kort en krachtig als deze ep. Persoonlijk vind ik deze ep wel een plaat. Als je helemaal luistert, krijg je ook wel de intensiteit mee die ik erin wou hebben, alsof je naar een plaat hebt geluisterd. Bij een plaat ga ik anders doseren. De ep is ook af nu en dan is het leukste voor mij om opnieuw te gaan maken. De opnames waren best intens, de voorprogramma’s die ik deed voor Tamino kwamen daar ook bij, shows in de AB. Veel stress en weinig plaats voor creativiteit. Eindelijk terug op Ableton gaan knullen.
GUIDO: Was Ableton voor jou de eerste manier van maken?
Isolde: Ableton kwam toen Siam verdween (de vorige incarnatie van Isoldes muziek - LAD). Die software is ideaal om te prutsen, te zoeken. Ik kreeg wat ik wou ook niet echt uitgelegd aan producers. En Ableton ging vlotter dan ik dacht. Ik heb één vriend waarmee ik soms ergens heen ga om te schrijven. We zitten dan elk op ons plekje te schrijven en daar viel voor mij de klik met de software. Toen heb ik ‘Frank’ geschreven, het eerste nummer op mijn eerste ep. En het is best zot hoe je in dat eerste nummer de kiem hoort van wat ik nu doe. En daar ben ik blij om. Je hoort al dat het bombastisch kan, maar ook klein. Dat er eigenlijk maar weinig structuur echt in zit.
GUIDO: Wat heb je geleerd uit de shows met Tamino?
Isolde: Hoe meer volk er voor je staat, hoe abstracter het wordt en hoe minder confronterend. Twaalfhonderd man? I can do this! Zestien man? Stress! En dat ik solo toch niet zo tof vind. Ik merk ook dat programmatoren het moeilijk vinden om me te boeken. Ze zien het als een risico, mensen weten nog niet goed wat ze met me moeten. Daarom dus de ep, om een soort van richting te geven. Dat er een soort begrip komt rond wat ik doe. Je kan wel altijd teruggrijpen naar de stem, dat is er dan toch als zekerheid. Maar ik wil nog zoveel doen. Daarom maak je toch muziek, om van alles te doen, anders is het toch gedaan na vijf jaar. Daar zou ik pas triest van worden. Ergens ben ik blij dat ik nu al besef dat ik geen makkelijke muziek maak. Ik heb echt lage verwachtingen, maar da’s gezond, denk ik. Ik zal er nooit mijn passie door verliezen. Ik maak muziek omdat ik voel dat ik dat moet doen.
 
Metal voor gevorderden
 
GUIDO: Zitten er voor jou grenzen op waarnaar je kan luisteren?
Isolde: Nee, ik luister naar alles. Er is altijd een reden waarom een genre bestaat, er zijn goeie songs binnen elke niche. Metal is dan misschien moeilijk, omdat ik het gewoon niet ken. Meshuggah bijvoorbeeld, waanzinnig! Dat wil ik echt live zien! Maar ik ga niet thuis eens een plaatje Meshuggah draaien.
GUIDO: Maar het is duidelijk dat je weet dat er iets is met die band.
Isolde: En dat is in alle muziek zo. Aphex Twin, Oneohtrixpointnever, Autechre… Dat hevige zit daar ook in, maar anders.
GUIDO: Ik heb Squarepusher twee keer live kunnen zien, wauw!
Isolde: Niet normaal! Twee jaar geleden stond hij in Trix met Shobaleader en Andy Stott, Inga Copeland. Ze hadden daar nauwelijks reclame voor gemaakt en het was ook gewoon heel kalm die avond, maar wat een shows! Beste wat ik ooit heb gezien! Ik heb daar een uur lang met mijn mond open gestaan. Zo chic!
GUIDO: En nu? Veel spelen?
Isolde: Ja, als ze me willen. Ik speel heel graag. Het is wel een tweestrijd, want ik engageer me ook hard voor mijn studies, maar ik wil ook zoveel mogelijk spelen. Laat Tristan maar een project zijn dat de tijd krijgt. Aan de andere kant, ik zit hier wel interviews te geven! (lacht) Absurd voor mij, dus echt traag gaat het dan ook weer niet. Ik heb het gevoel dat iedereen zowat staat te kijken van aan de zijlijn, wat wordt het, wat gaat ze doen?
GUIDO: Mooie dingen, denken wij!
 
(LAD)

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL

TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84