Beenie Man: Back To Basics
Beenie Man, met dit album meer dan ooit de heerser in dancehall-land, had redenen genoeg om weer de essentie van zijn muziek op te zoeken. Een zwaar auto-ongeluk begin dit jaar, zijn
Hummer was blijkbaar niet zó onverwoestbaar.
De dood van goede vriend en tourmanager Paul Tyrell en vermoedelijk wat minder meters coke dan gewoonlijk. De baan voor een mooie plaat lag opnieuw open. Tien seconden ver in
Back To Basics waren wij al aan het meewiegen op de hyperaanstekelijke 'Dude', dat al de hele zomer nachtdansplekken overal in vlam zet.
'She want a real man she don't wan nuh nerd!' Heren, zet uw betere heupwiegels klaar! Ms. Thing die in 'Dude' perfect voor de tweede stem zorgt, komt ook in 'Doctor mi rate yu' nog eens meezingen als een van de fijn gekozen gasten op de plaat. Ook Ghost kleurt 'D-o or g-o' met zijn ijlhoge stem. Er is weinig plaats voor trage, rootsy reggae vol oeverloos rastafari-gezemel, en dat maakt een album vol rechttoe-rechtane dansplakken. Beenie Man is nog lang niet rijp voor rust en bezinning. Hij neemt de productie en creatie van de meeste
riddims voor eigen rekening. Voor de leken, in dancehall worden op één instrumental, één riddim, tientallen artiesten opgenomen. Sean Paul's 'Get busy' draaide op de revolutionaire
Diwali-riddim. Beenie scoort hier minstens de helft van het album sterk, en daarmee zijn we voor iets zo vluchtig en voorthollend als ragga al dik tevreden. Als we er ons vrolijk deel nachten mee zoet zijn achter en voor de draaitafel, en de meisjes glimlachend meedansen, heeft Beenie opnieuw zijn slag thuis gehaald. Pure 'pussy language'.
(LAD)