Image
16/06/2019

WARHOLA: "Toen we een maand vrij hadden van Bazart, kon ik eindelijk aan mijn plaat beginnen."


Oliver Symons, de stem, producer en maker die Warhola belichaamt, nam zijn tijd, heeft daar geen spijt van en is nu heel bij dat de debuutplaat er is. Young Loving is zorgvuldig gemaakt met een warme kern van liefde, liefhebben en alles wat hij, jij en wij als young lovers voelen, zien en horen. De soundtrack bij iedere relatie, van passioneel feest tot ingetogen aantrekkingskracht.
 
GUIDO: Je bracht een aantal songs al vroeger uit. Jeukt het dan niet verschrikkelijk om het hele album te brengen, of had je nog niet alles?
Oliver: Er was die hele zomer de plaat van Bazart en alles is gaan schuiven. Voor we het wisten, hadden we een paar maanden niets uitgebracht en dan is dat ritme wel gebroken. Naar het einde van het jaar ben ik nog productioneel gaan sleutelen aan wat songs. ‘Look at me’ is er nog bijgekomen. Begin februari was alles af. Toen hebben we ‘Glow’ uitgebracht en ‘Sportkar’, ‘Look at me’ en dan de hele plaat.
GUIDO: Nooit getwijfeld om een song helemaal om te gooien, omdat je muzikaal geëvolueerd bent?
Oliver: Ik ben door alle songs gegaan. Veel van de plaat speelden we ondertussen live en soms was de impact van een nummer live sterker dan op de studioversie. Ik zag kansen om sommige songs toch net wat directer te maken. Laatste finishing touches die je aan de oppervlakte als luisteraar niet meteen zal horen, maar die wel effect hebben. Ik heb een paar weken geleden de plaat op het gemak opgezet in de keuken (lacht) en ik was nog steeds tevreden. Goed teken!
 
Pure emoties
 
GUIDO: Je hebt alle rollen: producer, zanger, muzikant. Wordt het nooit schizofreen in de opnamestudio?
Oliver: Ik ga daar héél specifiek op in. Persoonlijk vind ik niet dat ik overdrijf, anderen in mijn omgeving vinden van wel. (grijnst) Maar ik verlies nooit de muziek of de essentie van een song uit het oog. Ik weet hoe ik wil dat het klinkt en dan push ik gewoon even tot ik dat bereik. En dan laat ik het ook los. Veel werk en even heel intens, maar nodig.
GUIDO: Kritiek op jezelf lukt ook?
Oliver: Ja, in die laatste fase heb ik een paar nummers opnieuw ingezongen. Ik ben heel blij dat de plaat niet is uitgekomen hoe ik ze vorig jaar had gemaakt. Zo kon ik toch even afstand nemen en er opnieuw mee aan de slag. Het heeft de plaat alleen maar deugd gedaan. Het gaat niet over dat ene kleine plingske, maar over het hele gevoel. Het komt beter binnen.
GUIDO: Jouw plaat vind ik het best samengevat in de videoclip van ‘Sportkar’. Heel mooi en sterk van Nicolas Karakatsanis en Leonardo Van Dijl.
Oliver: Ik zeg niet dat het dé visuele vertaling is van de plaat, maar wel een heel mooie, goeie vertaling van wat Young Loving kan zijn. Nicolas is een goeie vriend van mij en we hadden het idee om een paar jonge regisseurs een document te laten maken over wat Young Loving voor hen is. Hij en Leo hebben dan die clip gemaakt. Toen ik het de eerste keer zag, was ik er echt door gepakt. Heel puur, heel naïef. Hoe die jongeren daar zo durven over praten, zulke gevoelens zijn kostbaar.
GUIDO: Zijn we zelf ook niet zo?
Oliver: Op die leeftijd zou ik nooit zo over liefde en seksualiteit durven praten hebben! Misschien nog altijd niet. Ik vond dat heel straf. Dat kwam hard binnen.
GUIDO: Ik vond de diversiteit erin heel echt en aantrekkelijk.
Oliver: Sommigen doen stoer, anderen heel breekbaar.
GUIDO: Het geeft ook een soort rust: gevoelens blijven gevoelens.
Oliver: Het wordt wel moeilijker om in het openbaar zo dicht op die gevoelens te durven ingaan. Sterk dat ze dat hebben kunnen grijpen in enkele minuten. Mensen verstoppen zich achter schermpjes, ze uiten zich ook anders, meer op een toetsenbord dan verbaal. Maar in de kern blijven we wel wie we zijn, ja.
GUIDO: Waar is jouw muziek ontstaan?
Oliver: Ik heb altijd al muziek gemaakt en constant geschreven. Voor mij is dat natuurlijk. ’s Morgens opstaan, muziek maken. De ep was een stuk elektronischer, donkerder, afstandelijker meer afgescheiden in een eigen wereld. Met deze plaat wil ik oprechter zijn. Muziek die dichter bij mezelf staat, en ook eerlijker. In teksten durf ik een stuk directer zijn. De productie staat meer in functie van mijn stem en van de song die ik probeer te zingen. Deze keer wilde ik mijn stem zo puur mogelijk naar voren krijgen.
GUIDO: Je weet je zangstemmen goed te kiezen. Ayelle en Tessa Dixson zijn heel interessante zangeressen.
Oliver: 'Drive' heb ik een jaar of twee geleden geschreven. Ik was toen aan het opnemen met Jeroen De Pessemier en ik hoorde dat een vrouwenstem er heel goed in zou werken. De sensualiteit en sexiness van dat nummer zou er nog sterker door worden. Ik had in België niet meteen iemand in mijn hoofd en heb toen gevraagd aan mijn publisher of zij voorstellen hadden. Ayelles stem viel me meteen op. Tessa heb ik leren kennen omdat ik vorig jaar Ayelle wou laten meezingen in de AB, maar zij kon niet en toen is Tessa ingesprongen. Daarna was het voor mij ook logisch dat zij zong op ‘Look at me’. Tessa speelt nu ook bijna alle komende shows mee.
 
Jongensappartement
 
GUIDO: Je schreef een deel van de plaat in Zuid-Afrika.
Oliver: Vijf songs, denk ik. Een jaar of twee geleden, net na een heel drukke periode met Bazart. We hadden februari vrij en iedereen wou er even uit. Ik wou echt beginnen werken aan die Warhola-plaat! Ik ben op mijn eentje een maand naar Kaapstad gegaan. Mijn nonkel heeft daar een huis, dus dat was handig. Veel gewerkt en genoten van het land en Kaapstad. Ik had mijn computer mee, keyboardje, interface, micro en dan kan je gewoon makkelijk en goed werken. Ik had een bureau met zicht op de Tafelberg! ’s Morgens om tien uur beginnen tot een uur of twee en dan naar buiten.
GUIDO: Vooral uit je eigen leven geschreven?
Oliver: Altijd. Ik ben geen verhaaltjesverteller, en al zeker niet iets wat ik verzin. Er zitten altijd elementen in die op dat moment in mijn leven een belangrijke rol spelen.
GUIDO: Ben je volwassener geworden als mens en muzikant?
Oliver: Zeker. Vier jaar geleden was ik echt nog een tiener. Ik woonde met Daan en Simon van Bazart op een appartement, een echt jongensappartement! Nu woon ik al twee jaar samen met mijn vriendin. Dat heeft zeker een impact gehad op mijn muziek. De reden waarom ik oprechter durf te zijn, heeft zeker met die veranderingen te maken. Je ervaart zelf wat een relatie is, wat stabiliteit is, samen iets opbouwen. De maturiteit om dat te kunnen, speelt mee in al wat je doet. Mijn vriendin is geen muzikante, ze is kok, maar zeker ook een klankbord. We delen alles.
GUIDO: Live breng je dit met twee drummers en twee keyboards.
Oliver: Ik heb geen zin in een tape die meeloopt, laat het ons maar live doen. Zo kan je veel meer leven in de muziek brengen. Je bent vrijer en kan je muziek op een andere manier naar het publiek projecteren, meer in the face! Je moet als band ook keistrak spelen als je op die manier het podium opgaat. Eens de mensen de plaat hebben en kennen, zal het nog een ander gevoel zijn, daar kijk ik naar uit. Ik wacht echt op de reactie van het publiek. Als je naar een concert gaat en je kent alle nummers uit het hoofd, dat is toch nog iets anders. Gladiolen is nu aangekondigd, en Boomtown. Er komen nog wel wat concerten.
GUIDO: Het wordt een fijne periode. Geniet je daar nu al van?
Oliver: Niet echt, ik vind het momenteel vooral heel spannend! Ik kan nog niet inschatten wat de plaat gaat doen. Heel benieuwd.
GUIDO: Komt wel goed!
 

(LAD)
foto: Album Artwork

Comment

SOCIAL

Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84