Image
24/11/2019

YouTube, They Tube, We All Tube: JustJade en Sander Bauwens over hun succes


Hoewel dezer dagen veel creatievelingen een poging doen om hun videokanaal van de grond te krijgen, staan nog steeds maar een aantal YouTube-sterren in de zevende hemel te blinken. In België kan je ze zelfs bijna op één hand tellen. Of ook zij financieel en professioneel goed gelanceerd zijn, laten we ze zelf vertellen.
 
JustJade

“In mijn populairste video heb ik twee trends letterlijk en figuurlijk gemixt: squishies en slijm. Dat was een schot in de roos.”
 
Jade De Winter (21, Antwerpen)
3de jaar Media en Entertainment Business aan Thomas More in Mechelen
130.000 abonnees
Virale video: 6 miljoen views
 
Vuile mannen
 
"Ik heb mijn eerste video, die de originele naam ‘mijn eerste video’ kreeg, online geplaatst op 12 september 2015 en dat heeft mijn leven veranderd. Ik volgde toen Sociale en Technische Wetenschappen en dat was helemaal niets voor mij. Ik greep dus eigenlijk naar YouTube om mijn creatief ei kwijt te kunnen, maar populair werd ik er niet van. Ik werd er zelfs vaak mee uitgelachen - 'Eih zo raar, wie zet er nu video’s op YouTube?' – en soms hoorde ik iemand op de speelplaats al van tientallen meters ver 'JustJade' roepen. Nu, de video’s zelf waren nog niet zo kwalitatief natuurlijk. Het eerste grote succes kwam er in februari 2017, toen ik wilde laten zien hoeveel vuile mannen er op de online chat Omegle zaten, om zo kinderen te waarschuwen voor de gevaren. Die video heeft 514.000 weergaven gehaald en was mijn eerste die viraal ging. De tweede virale, waarin ik goudkleurig slijm maak, haalde 1 miljoen views en mijn meest bekeken video heeft vandaag maar liefst 6 miljoen weergaves bereikt. In die video heb ik twee populaire trends letterlijk en figuurlijk gemixt: squishies en slijm, en dat was dus een schot in de roos. Ik kan nog steeds niet geloven dat zoveel mensen mij hebben gezien."
 
Verlegen
 
"Ik maak vooral praatvideo’s, van Q&A’s tot random facts about me, sketchvideo’s, vlogs en nu en dan een #JadeTest, een serie waarin ik vooral nieuw speelgoed uittest. In het begin was ik nog zeer verlegen en pauzeerde ik de opname vaak, omdat ik niet meer wist wat te zeggen, maar vandaag ben ik een spraakwaterval. (lacht) Momenteel post ik elke woensdag en zondag een nieuw filmpje. Meer lukt echt niet, want ik heb nu al tijd te kort door m’n studies. Er kruipt enorm veel tijd in het monteren van beelden. Reken maar al gauw twee tot drie uur per video, en de video opnemen duurt ook al snel een uur. De laatste vier jaar heb ik wel wat geïnvesteerd in camera’s. Zo ben ik ooit begonnen met een kleine vlogcamera (Canon G7X) en heb ik nu een spiegelreflex- én een 4K-camera. Fotografie is trouwens ook een grote hobby van mij. Ik vind het belangrijk dat de kwaliteit van m’n Instagramfoto’s mooi is."
 
‘De YouTube Moneys’
 
"Ik krijg vaak de vraag hoeveel ik verdien, maar dat is moeilijk te zeggen, want het is geen vast maandloon hé. Alles hangt af van hoeveel campagnes ik binnenkrijg en uitwerk. Maar ik kan al zeker zeggen dat ik niet kan leven van de YouTube moneys. Ik vind het alleszins wel leuk om uitgenodigd te worden voor premières en productlanceringen. Nu en dan word ik zelfs herkend op straat en sommigen vragen me om een foto of een TikTok. ’t Is altijd plezant om kijkers te ontmoeten. Zolang ze niet voor m’n deur staan tenminste, want daar zouden mijn ouders niet mee kunnen lachen."
 
 
Sander Bauwens
 
“Op straat word ik nog niet aangesproken, maar de Belgische YouTubers zullen mij wel kennen. Wie heeft er nu een kanaal over kippen?!”
 
Sander Bauwens (28, Wetteren)
Afgestudeerd als Master in de Biowetenschappen: land- en tuinbouwkunde (specialisatie pluimveeteelt) en nu voltijds YouTube Content Creator
570.000 abonnees
Virale video: 165 miljoen views
 
Beestenboel
 
"Ik heb op dit moment 2 ganzen, 2 aquariums met tropische vissen, 1 aquarium met axolotls, 1 aquarium met moerasslakken, 1 Roborovskihamster, 7 goudfazanten, 1 Jack Russel en een vijver met goudvissen, maar ook een 80-tal kippen. De filmpjes die ik maak, gaan voornamelijk over die kippen. Ik ben namelijk fokker van Ancona-krielen en ik breng al sinds 20 januari 2007 alle aspecten van het leven als een hobbyfokker van pluimvee in beeld.
De eerste 10 jaar zette ik enkel filmpjes op YouTube, omdat ik die link nodig had om ze te kunnen uploaden op verschillende fora, maar almaar meer zag ik dat er ook geld mee te verdienen viel. Toen ik enkel nog mijn thesis moest afwerken, besloot ik er voluit voor te gaan. Het voordeel is dat het je niks kost om zo’n kanaal uit te bouwen. Je hebt enkel creativiteit nodig, een internetverbinding en iets om mee te filmen en editen. Ik ken trouwens personen die dat allemaal doen met een smartphone. Als je het professioneler wil aanpakken heb je uiteraard ook professioneler materiaal nodig. Mijn goedkope laptop kon het op een bepaald moment niet meer aan en is doorgebrand. Nu kan ik er wel min of meer om lachen, maar het heeft mij wel zeer veel geld gekost om mijn bestanden te laten recupereren."
 
 
YouTube Pop-up Space
 
"Mijn populairste video telt ondertussen al 165 miljoen views, waardoor het aantal abonnees op twee jaar tijd van 50 naar 550.000 steeg. Niet dat ik herkend word op straat hoor - ik denk dat het onderwerp niet zo populair is bij het grote publiek - maar ik verdien er wel mijn boterham mee. Eigenlijk kan je stellen dat ik per 2847 views 1 euro krijg, via Google AdSense en directe sponsors. Daarnaast werk ik ook nauw samen met bedrijven die me gratis eet- en drinkbakken, legnesten, broedmachines, automatische poortjes en diereneten en zo bezorgen, wat uiteraard ook handig is meegenomen. Vroeger spendeerde ik tien minuten per week aan mijn kanaal, maar nu is het mijn voltijdse job en ben ik er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat mee bezig. Soms wel tien uur per dag. Gelukkig heb ik een manager van YouTube die mij goed ondersteunt. Ik ga ook elk jaar naar de YouTube Pop-up Space in Brussel, waar je onder andere lessen, lezingen en workshops kan volgen rond bepaalde thema's, zoals fotografie, marketing, creativiteit, muziek… Bovendien is ‘t een leuke manier om nieuwe Creators te leren kennen en te ontdekken hoe anderen het aanpakken."
 
That’s dedication
 
"Met mijn kanaal hoop ik eigenlijk vooral mensen aan te sporen om deze hobby ook een kans te geven. Buiten bezig zijn, is niet alleen goed voor je mentale gezondheid en je immuunsysteem, je voelt je ook verbonden met de natuur en je kan ook echt genieten van het leven om je heen. Het vraagt wel wat geduld, toewijding, verantwoordelijkheid en empathie, maar die zaken komen nog je hele leven van pas dus ’t is een mooie manier om die waarden aan te scherpen."

(SVR)

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84