Image
16/10/2020

Les 4 Maisons: een paradijs voor Dreuzels

Al meer dan twee decennia is de 34-jarige Stanig Blistain fan van de beroemdste tovenaar uit de moderne geschiedenis. In 2018 besloot hij zijn leven om te gooien en in Luik een winkel uit te baten die volledig gewijd is aan het universum van Harry Potter. 
 
"Het idee voor deze winkel kwam in september 2018," vertelt Stanig. "Maar eigenlijk is het een allesverslindende passie waar ik al 20 jaar mee zit. Nadat ik een zware operatie had ondergaan en mijn professionele carrière gedag zei, begon ik hier eindelijk mee.”
 
GUIDO: En je had onmiddellijk succes!
Stanig: Het overtrof mijn stoutste dromen. Er waren bijna duizend mensen aanwezig bij de opening van de winkel op 31 juli, de verjaardag van auteur J.K. Rowling en van het personage Harry Potter. Ook in augustus was het intens, terwijl dat normaal niet zo’n drukke maand is in de handel. Ik kan hiervan leven en ondertussen blijven investeren in de winkel om het zo verder te ontwikkelen.
GUIDO: Nochtans was het opstarten van dit bedrijf een hele uitdaging?
Stanig: Het was een sprong in het diepe, ja. (lacht) Vooral ook omdat ik een relatief comfortabele carrière verliet, maar ik had genoeg professionele ervaring opgedaan om er met vertrouwen aan te beginnen. Ik heb veel fantasie en ideeën, en er is een groeiende Potterhead-gemeenschap. Er is een behoefte aan fictie en magie in de huidige samenleving. Bovendien werkt de auteur nog steeds aan nieuwe projecten. 
 
Crowdfunding
 
GUIDO: Wat waren de verschillende fasen bij het lanceren van de shop?
Stanig: Je begint natuurlijk met het idee en het enthousiasme, maar daarna moet je wel terugkeren naar de realiteit. “Is er concurrentie? Staat het publiek ervoor open? Bestaat er wel genoeg merchandising om dit lang vol te houden? Ben ik verblind door passie?” Nadat ik positieve antwoorden had op al deze vragen, begon ik aan een bedrijfsplan. Ik maakte gebruik van een crowdfunding, waardoor snel een gemeenschap gecreëerd diende te worden. Daarna volgde enkel nog de locatie - die ik naar een magische plek moest omtoveren - en de opening.
GUIDO: Waarom is de jonge tovenaar nog steeds zo populair?
Stanig: De magie waarin je kan ontsnappen. Het is een noodzaak in het leven van vandaag. Het helpt ook dat iedereen zichzelf kan herkennen in deze parellelle wereld, waarin J.K. Rowling op briljante wijze fictie aan de realiteit koppelde met behulp van historische en mythologische referenties. Het is een wereld waarin verschillende generaties kunnen samenkomen.
GUIDO: Wat is het profiel van je gemiddelde klant?
Stanig: Je zou misschien denken dat het vooral kinderen zijn, maar zij zijn enkel de nieuwe generatie klanten. Het aanbod aan kinderkleding groeit. Maar de gemiddelde klant behoort tot de generatie van 25- tot 35-jarigen. Zij hebben de release van alle boeken en films meegemaakt en weten nog hoe het was om telkens op het volgende deel te moeten wachten. Het is best moeilijk om een standaardprofiel te bepalen.
 
Hogwarts-decor
 
GUIDO: Wat verkoop je zoal? Welk product gaat het vaakst over de toonbank?
Stanig: De inhoud van het assortiment begint met literatuur en film. We bieden een breed scala aan boeken, waaronder de romans zelf, maar ook al hun afgeleiden, net als de films. We verkopen ook de merchandising van Wizarding World, het vroegere Pottermore. Dit varieert van sleutelhangers en spaarvarkens tot mokken en kleding. T-shirts, truien, petten… noem maar op. Daarnaast hebben we een reeks sieraden en verzamelobjecten, zoals standbeeldjes en toverstokken. En we mogen ook het speelgoed, de knuffels en al het lekkere snoepgoed niet vergeten.
GUIDO: Je hebt zelfs een Hogwarts-decor.
Stanig: Ik organiseer hier ook activiteiten, zoals verjaardagsfeestjes en rollenspelen. Je kan hier ook komen om bordspellen uit te proberen.
GUIDO: Werk je alleen in de winkel?
Stanig: Ik werk met jobstudenten via een uitzendbureau. Ik ben nog niet lang open, dus een student is een goed compromis tussen flexibiliteit en kosten. Het project moet zich blijven ontwikkelen om meer klanten tevreden te stellen, maar ook om een lang leven te kennen.
GUIDO: Welke impact had het coronavirus op de verkoop?
Stanig: De omzet was tijdens de crisis duidelijk lager, maar de webshop was een grote troef. Het stelde me in staat om een minimale omzet te behouden, wetende dat het om een tijdelijke crisissituatie ging.
GUIDO: Om af te sluiten: waarom moeten studenten jouw winkel komen verkennen?
Stanig: Als je even uit de realiteit wil ontsnappen, dan is mijn winkel echt de omweg waard. Je kan hier wandelen doorheen een adembenemend decor en je vindt meer dan duizend referenties naar de magische wereld.
 
www.les4maisons.com
Tekst: Sébastien Daloze
 
 

Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Ben jij aangesloten bij een studentenvereniging?

 Ja, sowieso!
 Ja, maar enkel door corona.
 Nee!

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84