Zero Latency: Verbluffende virtual reality in een grote speelruimte
GETEST
Buitenlandse reizen worden nog steeds afgeraden, maar een reis naar een virtuele wereld, dat moet toch kunnen? Op naar Zero Latency, een virtual reality-belevingscentrum in een magazijn van 200 m² in Brussel, waar je je vrij kan uitleven.
Sinds de oprichting in 2015 in Australië heeft de
Zero Latency-franchise, gespecialiseerd in
virtual reality in grote ruimtes, veel volgers over de hele wereld verzameld. Toen ons werd verteld dat ze naar Brussel zouden komen, hebben we niet lang getwijfeld om het concept te testen. De deuren van hun indrukwekkende pakhuis, vlak bij de
VUB-campus in Elsene, zwaaiden voor ons open.
Magische wereld
Nadat we onze gegevens in de computer hebben ingevoerd, volgt een korte briefing waarin we uitleg krijgen over het omgaan met wapens (schoolvoorbeelden van nieuwe technologieën) en de juiste positie van de helm. Teleurstelling voor twee van ons: een bril wordt sterk afgeraden onder de helm, dus het is met een licht wazig zicht (ook al vermindert de helm de bijziendheid van sommigen) dat we zullen moeten rondhossen in de virtuele wereld. Denk er dus aan om lenzen mee te nemen als je de game optimaal wil testen, ook al had deze kleine storing niet echt invloed op onze ervaring.
Onze test bestaat uit twee aparte games. We beginnen voorzichtig met
Engineerium, een reis naar een fantastische, magische wereld waar de zwaartekracht rare dingen met je doet. Een mooie introductie die samenwerking tussen spelers vereist (we kunnen met elkaar praten dankzij headsets) en een goede coördinatie tussen geest en lichaam.
Zombies afknallen
Pas in het tweede deel beginnen we aan het serieuze werk. In
Outbreak Origins heeft een dodelijk virus hordes zombies gecreëerd die steden over de hele wereld binnenvallen. Jouw missie? Allemaal afknallen natuurlijk! Tijdens de missie splitst onze groep zich op in twee teams van drie voordat we in de slotscène tuimelen, die wemelt van ontketende ondoden -
larger than life!
Dacht je dat deze activiteit alleen bedoeld is voor gamers die verslaafd zijn aan hun consoles? Helemaal niet. Ook al was geen van ons fan van videogames, toch raakten we allemaal meegesleept in het spel, dankzij de verbluffende
virtual reality, maar vooral ook door de enorme speelruimte (200 m², het is niet niks!) waarin alle spelers onbeperkt kunnen bewegen.
Extraatje: aan het einde van het spel worden de statistieken van de verschillende spelers onthuld, wat je de kans geeft om grapjes te maken over hun individuele scores in vergelijking met de anderen. Wie van jouw vrienden zal de meeste
zombie-headshots maken? Probeer het uit en kom erachter!
Een paar cijfers...
- 5 verschillende games
- Maximaal 8 spelers
- Elk spel duurt ongeveer 30 minuten
- De prijs is 35 euro per persoon
Meer info op www.zerolatency.be |
Tekst: Sébastien Daloze