Image
27/06/2022

Regisseur Leander Hanssen Jr. over zijn horrorfilm FOMO

Zelfs als een zombie een paar van je vingers heeft afgebeten, kan je het totale aanbod Vlaamse horrorfilms op één hand tellen. "Ik heb ze niet geteld, maar dat zal wel kloppen," lacht Leander Hanssen Jr., regisseur van de nieuwe Vlaamse slasherfilm FOMO, die op 29 juni in de zalen komt en dit najaar ook te zien is op Streamz.


Tien influencers nemen deel aan een realityprogramma, met als hoofdprijs een wereldreis. Het spel, dat zich diep in het bos afspeelt, lijkt echter niet zo onschuldig als gedacht. Er gebeuren tal van bizarre situaties, waardoor de groep zich vragen begint te stellen. Wanneer een gemaskerde moordenaar opduikt, verandert het spel in een overlevingsstrijd en ontpopt zich een kat-en-muisspel. Kunnen ze ontsnappen?

Den bos in

GUIDO: Heb jij iets met influencers?

Leander: Nee, maar wel met horrorfilms. Ik heb dankzij FOMO de kans gekregen om een heuse Vlaamse slasherfilm te maken en die wou ik met beide handen grijpen, want dit genre is bij ons nog ondervertegenwoordigd. Vandaar dat ik ook denk dat je je zeker niet moet laten afschrikken door het woord 'influencers' in de synopsis. Dat is bijzaak. De influencers uit de plot moeten al in de eerste tien minuten hun gsm afgeven, dus dan is het gedaan met social media. Vanaf dan wordt het een pure horrorfilm.

GUIDO: De cast is nochtans een mix van influencers en professionele acteurs.

Leander: Ik heb op geen enkel moment een onderscheid gemaakt. Iedereen die in de film meespeelt, heb ik behandeld als een volwaardige acteur. Ik vond het een genoegen om te zien hoe al die jonge mensen elkaar hebben gevoed tijdens de opnames. De influencers leerden van de professionele acteurs, en omgekeerd.

GUIDO: Was dat omdat de filmset zich midden in het bos bevond? Ik ben er een kijkje komen nemen, het leek wel een microkosmos.

Leander: Precies! Juist daarom was de sfeer bij cast en crew uniek. Je kan zo'n filmset op een afgelegen plek met niets anders vergelijken. Het was een geweldige ervaring, waarin we allemaal dichter naar elkaar zijn toegegroeid.

Film kijken op gsm

GUIDO: De opnames waren pas eind april afgerond. De bioscooprelease is voorzien op 29 juni. Is dat niet waanzinnig snel?

Leander: (lacht) Dat is inderdaad waanzinnig snel, maar dat heeft ook voordelen. We blijven in de flow. Alles ligt nog vers in het geheugen tijdens de postproductie. Zelfs tijdens de opnames waren we al aan het monteren. We blijven knallen, non-stop, tot de dag van de première. Dat geeft een positieve energie.

GUIDO: FOMO wordt in de markt gezet als een 'Streamz Original'. Wil dat zeggen dat de bioscooprelease eigenlijk bijzaak is?

Leander: Zeker niet. Voor mij is het van groot belang dat de film eerst in de cinema te zien is. Niet alleen voor mij trouwens, anders hadden de mensen van Kinepolis Film Distribution er hun schouders niet onder gezet. FOMO komt vlak na de examens in de zalen. Ideaal voor een studentenpubliek!

GUIDO: Akkoord, maar je weet zelf ook wel dat een belangrijk deel van de jonge doelgroep de film uiteindelijk op een gsm zal bekijken.

Leander: Tja, wat moet ik daarop zeggen? Als de film maar bekeken wordt, op welke manier ook. Ik heb geen overdreven artistieke ambities. Ik wil een spannende slasherfilm afleveren, waarmee mensen zich kunnen amuseren. Als dat lukt, dan ben ik tevreden.

Leander studeerde aan het RITCS in Brussel.

Wat heeft hij daar geleerd?

"Als je theorie wil leren, dan moet je niet naar een filmschool gaan. Ook niet naar het RITCS dus. Het belangrijkste dat ik daar heb geleerd, is de praktijk. Leren filmen, met vallen en opstaan. Op de set staan, omgaan met het materiaal dat daar aanwezig is, en - nog veel belangrijker - leren omgaan met mensen. Het is onbetaalbaar wie ik daar allemaal heb leren kennen. Met sommigen van hen werk ik vandaag nog altijd."

Tekst: Herbert De Paepe


Comment

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider

Studente verkozen tot beste Junior Champagne Sommelier

Op de voorbije Horeca Expo in Gent won studente Kato Van Dijck de prijs van beste Junior Champagne Sommelier. [...]

13/04/2023

Hogeschool Gent lanceert AI-opleiding voor marketeers

Sinds januari biedt het Opleidingscentrum Marketing van Hogeschool Gent een nieuwe opleiding aan over [...]

10/04/2023

Deze vier filmstudenten krijgen een VAF Wildcard

Op het voorbije Kortfilmfestival Leuven zijn door het Vlaams Audiovisueel Fonds voor de 18de keer de [...]

05/04/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84