Lena Jüngst, medeoprichtster en Chief Evangelist van 'air up': "Het idee is geboren in onze bachelorproef."
Air up is een revolutionair drinksysteem. Je activeert een geurpod, neemt een slok zuiver water en terwijl je drinkt, nemen je hersenen smaak waar. Hoe dat kan, vragen we aan medeoprichtster Lena Jüngst.
Geur gebruiken om de illusie van smaak te creëren, dat klinkt als een goocheltruc!
Lena: Nee hoor, gewoon wetenschap. Hoe werkt het? De smaak van onze pods reist in geparfumeerde luchtbellen door het rietje naar je mond. Daar scheidt de geur zich af van het water, stijgt op naar het reukcentrum en wordt door je hersenen waargenomen als smaak, om uiteindelijk via de neus te worden uitgeademd. Je denkt dat je kersen, limoen of appel proeft, maar je drinkt gewoon water. Cool hé?
Klopt het dat het idee uit je studententijd stamt?
Lena: In 2016 zagen medeoprichter Tim Jäger en ik een TED Talk over 'retro nasal smelling', het ervaren van smaak via reukzin. Dat werd het onderwerp van onze bachelorproef 'Neuroscience meets design'. Het leek ons een perfecte oplossing om niet te moeten kiezen tussen gezondheid en smaak. Als studenten zonder vooroordelen lieten we onze verbeelding de vrije loop en uiteindelijk kwamen we uit bij een oplossing die een innovatieve manier van drinken bleek te zijn. Het was Fabian, onze huidige COO, die onze scriptie vleugels gaf en toonde hoe we er een bedrijf van konden maken.
Hoe evolueerde air up tot een internationaal fenomeen?
Lena: Door de behoeften van mensen als kompas te houden. We luisteren voortdurend naar onze klanten en proberen hun behoeften te begrijpen. Van design, smaak en wetenschap tot gezondheid en duurzaamheid, de creatieve en pioniersgeest van air up resoneert met een generatie klanten die evenveel belang hecht aan eigen welzijn als aan het welzijn van de maatschappij en de planeet.
Hoe realiseer je die duurzaamheid?
Lena: Ons doel is vanaf het begin geweest om een innovatief product te creëren dat niet alleen voldoet aan de behoeften van de klant, maar ook aan de behoeften van het milieu. Met air up willen we verantwoorde en duurzame consumptie emotioneel aantrekkelijk maken. Dat doen we door productinnovatie en duurzame productie, en door de producten dichter bij onze klanten brengen via bijvoorbeeld nearshoring.
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Lena: Meer producten ontwikkelen die het mensen gemakkelijker maken om op een verantwoorde manier te consumeren. We zitten vol ideeën, maar de uitwerking zal nog wat tijd en creatief denken vergen.