Image
25/11/2023

De sobere, elegante mode van Emma Jourquin

GUIDO plaatst Emma Jourquin op de catwalk, een styling- en modestudente die haar diploma niet heeft afgewacht om een eigen modelijn op te starten.


Waarom?

Emma: Allebei mijn ouders zijn zelfstandigen, dus ik heb nooit iets anders gezien. Ik begon me al tijdens mijn studies af te vragen wat ik zou doen met mijn diploma, maar nog voor het zover was, bleek het al de evidentie zelve. Toen ik mijn eerste bestelbon kreeg voor een handtas, heb ik een eigen zaak opgestart, parallel met mijn studies. Dat heeft veel denkwerk, creativiteit en vernieuwing gevergd. Als je je plaats wil verdienen in de modewereld, moet je vernieuwen.

Concept?

Emma: Aangezien ik nog studeerde toen ik ermee begon, heb ik beslist mijn eindwerkcollectie als basis te gebruiken voor de eerste collectie van het merk Emma Jourquin. Ik wil kledij aanbieden met heel weinig stock. Het concept is het volgende: de klant komt kleren passen, en als die niet perfect passen, maak ik ze op maat.

Stijl?

Emma: Ik heb altijd relatief sobere creaties ontworpen, met een elegante touch. Ik werk in zwart-wit, met een klein kleuraccentje erbovenop. De elegantie van mijn werk vertaalt zich in de lange splitten in mijn broeken, die een droomsilhouet creëren.

Modewereld?

Emma: Al van toen ik klein was, vroeg ik me af wat ik later zou worden. Rond de leeftijd van tien begon ik stoffen aan te raken en ze op mijn borst te spelden om er jurkjes van te maken. Ik hield ook modedefilés met mijn nichtje, de hele dag lang, in de gang bij mijn grootmoeder. Daarna, tot mijn achttiende ongeveer, dacht ik dat architectuur iets voor mij zou zijn. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een vak met meer creatieve vrijheid, en dat werd mode.

Ondernemerschap?

Emma: Tijdens mijn studies heb ik nooit iets geleerd over ondernemerschap. De administratie is absoluut niet gemakkelijk. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het oprichten van het bedrijf en het in orde brengen van mijn papieren. Al die stappen nemen jammer genoeg erg veel tijd in beslag. De administratieve papiermolen draait tergend traag!

Instagram?

Emma: Instagram is een makkelijke en gratis manier om een virtuele etalage te maken, en je kan ze ook eenvoudig op je cv zetten. Voor een student is een Instagrampagina een portfolio en een handige manier om te communiceren.

Studies?

Emma: De combinatie met mijn studies vergt veel organisatie. Het is voortdurend jongleren tussen studeren, bedrijf, stage, familieleven en relatie. Niet altijd even gemakkelijk, maar als de passie er is, voelt het nooit echt aan als werken.

Werkdag?

Emma: Ik sta 's morgens op en neem de trein naar Brussel, naar mijn stageplaats. In de trein werk ik aan de ideeën van de avond tevoren. 's Avonds werk ik thuis verder voor het bedrijf en aan mijn collectie. Dikwijls is dat ook het moment om mijn socials up te daten.

Later?

Emma: Ik probeer niet te veel doelstellingen te leggen om niet teleurgesteld te worden, maar uiteraard zou ik mijn merk willen zien groeien. Leven van mijn passie, dat zou geweldig zijn...

Meer info: @m_jourquin

Tekst: Sébastien Daloze


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84