Image
07/12/2023

Is de immersieve Hergé-expo in Brussel de moeite waard?

Immersieve expo's zijn big business. Tienduizenden betalende bezoekers lieten zich al onderdompelen in rondom hen geprojecteerde, metershoge beelden van onder meer schilderijen van Monet en Van Gogh. Het was maar een kwestie van tijd voor Hergé aan de beurt zou komen. En ja hoor!


De ietwat ongeïnspireerd getitelde attractie Kuifje, het Meeslepende Avontuur is na een succesvolle doortocht in Parijs neergestreken in Brussel. "Het werd de hoogste tijd dat hier nog eens iets groots rond Kuifje werd georganiseerd," sprak Yves Février van Tintinimaginatio (het bedrijf dat de erfenis van Hergé beheert) bij de persvoorstelling. "Kuifje is tenslotte geboren in Brussel."

En dan nu: de test

Anders dan in Parijs begint de expo in Brussel met een preshow. In de schaduw van een metershoge maanraket kan je de ontstaansgeschiedenis van een strippagina volgen van ruwe scenarioschets tot geïnkte en ingekleurde plaat.

De eigenlijke immersieve belevenis gebeurt in een hal zo groot als een concertzaal. In het begin staan we wat onwennig te schuifelen omdat we niet goed weten waar we het best zouden gaan staan (of zitten, want er zijn poefs), maar het maakt niet uit: de projectie is zo vernuftig uitgekiend, dat je om het even waar alles kunt zien en horen. Als proloog passeren alle covers van de 24 stripalbums de revue, en daarna glijdt de wereld van Kuifje open in 8 thema's.

Voor het beeldmateriaal werd uitsluitend geput uit originele tekeningen van Hergé, hier en daar subtiel geanimeerd. Ze worden geprojecteerd op zes meter hoge wanden en ook op de vloer, wat zeker in de scènes op en onder de zee voor wiebelende knieën zorgt. Wat meteen opvalt, is hoe onverwoestbaar het tekenwerk is: zelfs extreem uitvergroot blijft de klare lijn van Hergé ijzersterk overeind. Wanneer de volledige zaal zich vult met jungledecors uit de Zonnetempel en de Picaro's, sta je bijna echt in een oerwoud.

De grootste verrassing is de geslaagde soundtrack. We hadden nooit gedacht dat hits van The Beatles, David Bowie en Iggy Pop zo goed bij het werk van Hergé zouden passen, al is Pink Floyd een tikje voorspelbaar bij de lancering van de maanraket. Er klinkt ook filmmuziek van Alexandre Desplat en John Williams (ironisch genoeg niet uit Spielbergs Kuifjefilm, wel uit Indiana Jones and the Last Crusade) en uiteraard de Juwelenarea uit de opera Faust van Charles Gounod. Maar het allerbeste is de bezwerende manier waarop het hippie anthem 'White Rabbit' van Jefferson Airplane psychedelische beelden ondersteunt uit de briljante droom- en hallucinatiescènes in De Sigaren van de Farao en Het Zwarte Goud.

Na afloop kregen wij zin om onze stukgelezen Kuifjealbums onder het stof vandaan te halen. Als deze immersieve ervaring ook jonge mensen aanzet om de strips van Hergé voor het eerst te ontdekken, dan is het opzet meer dan geslaagd.

Voor de cijferfreaks:

KUIFJE, HET MEESLEPENDE AVONTUUR...

... opende exact 77 jaar na de oprichting van het weekblad Kuifje

... heeft een projectie-oppervlakte van bijna 1600 m2

... heeft plaats in een hal van 45 x 18,5 x 6 meter

... kan 400 bezoekers per voorstelling ontvangen

... maakt gebruik van 36 UHD-projectoren

... heeft 20 luidsprekers en 6 subwoofers

... wordt gestuurd door 11 krachtige mappingservers

... duurt 35 minuten

... is tot 7 januari 2024 te zien in Shed 3 van Tour & Taxis in Brussel

... kost 11,90 euro voor studenten (als je je ticket langer dan 7 dagen vooraf online boekt)

Tekst: Herbert De Paepe

Foto: Culturespaces-Hergé-Tintinimaginatio 2023

tintin-immersiveadventure.com/nl


Comment

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

UHasselt opent gebouw voor revalidatiewetenschappen

De Universiteit Hasselt heeft een faculteitsgebouw revalidatiewetenschappen geopend op het wetenschapspark [...]

23/04/2024

Dendermonde opent Tejo-huis voor jongeren

Vorige week is er in een Dendermonde een Tejo-huis geopend. Dat is een huis waar jongeren tussen de 10 [...]

22/04/2024

Drinkgedrag verschilt bij jongeren op het platteland en in de stad

Vertonen alle jongeren hetzelfde drinkgedrag? Uit onderzoek van de jeugdbeweging KLJ blijkt van niet. [...]

21/04/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84