Image
24/02/2024

Datingapps steeds minder populair bij jongeren

Jongeren doen steeds minder vaak een beroep op datingapps. Dat blijkt uit reviews van de beoordelingswebsite Trustpilot.


De app Tinder haalt slechts 1.2 op 5 waarbij 1 het minimum is. Het aantal downloads ligt hoog, maar het aantal gespendeerde uren op de app blijft dalen. Maar niet enkel Tinder scoort slecht want ook bij datingapp Bumble zijn de resultaten teleurstellend. Het verlaagde de omzetverwachting voor het vierde kwartaal.

Hieraan zijn meerdere redenen te koppelen, zoals het einde van de coronapandemie en de jeugd die het liever toch op de ouderwetse manier doet. “Mensen hebben begrepen dat ze elkaar liever persoonlijk ontmoeten dan door te swipen door profielen op een telefoon,” verduidelijkt Dustin Sitar, wedding planner bij The Groom Club, in Newsweek.

In De Morgen voegt computerwetenschapper Jeroen Baert hieraan toe: “Het fundamentele probleem van elke datingapp is dat als ze te goed zijn, ze meteen klanten verliezen. Onderliggend heeft ook dat te maken met een groeiende tendens bij techbedrijven. Ze krijgen bij de opstart veel geld om op te brassen, maar op een bepaald moment moeten ze ook aan een verdienmodel gaan denken. Dat gebeurt dan via allerlei betalende voordelen.”

Hij kaart nog een tweede belangrijke aspect aan: “Mijn jongere vrienden zien Tinder meer en meer als een vuilbak: een app voor snelle contacten maar niet voor een serieuze relatie.”

Het is dus misschien toch beter om het op de ouderwetse manier te doen. Zo is er momenteel een nieuwe trend in de Verenigde Staten om een date-me-doc te maken, een soort van cv van jezelf en wat je zoekt, dat je in Google docs zet. Anderen kunnen jou op die manier vinden en aanspreken.

Tekst: Larissa Sowowna

Foto: Adobe Stock


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

KdG-studenten krijgen les van Sportpaleis-CEO

Jan Van Esbroeck, de grote baas van het Sportpaleis, gaf de aftrap van het VLAJO-initiatief ‘Ondernemers [...]

24/04/2022

Jamies voor Vlaamse online videomakers uitgereikt

In De Grote Post in Oostende werden De Jamies uitgereikt, de awards voor Vlaamse online videomakers, [...]

23/04/2022

Ons studentenpanel test 10 dagen lang de vitamines Biocure Max Boost

Om de Booster express van Biocure te testen, die onmiddellijke concentratie en instant energie geeft [...]

19/04/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84