Image
09/04/2024

Frankrijk overweegt boete voor Shein-shoppers

Frankrijk overweegt een duurzaamheidstaks voor Shein-shoppers en een reclameverbod voor 'ultra fast fashion'. Dat zou de eerste keer zijn dat zo'n wetgeving wordt ingevoerd.


De maatregelen richten zich op online winkels zoals Shein, Temu of Boohoo, die goedkope kleding produceren aan een sneltempo. Het nieuwe wetsvoorstel, mede gesteund door de Franse minister van Ecologische Transitie Christophe Bechu, stelt een toeslag voor dergelijke uitzonderlijk goedkope kledingstukken. Concreet betekent dit dat een klant een extra bedrag van vijf euro per item zou moeten betalen. De toeslag kan tegen 2030 verhoogd worden tot tien euro, maar de wet legt echter wel een grens vast van zo’n 50 procent van de originele waarde. En de opbrengsten? Die gaan naar de Franse organisatie Refashion, die zich inzet voor duurzame mode. Naast de duurzaamheidstaks komt er dan ook een reclameverbod.

Aan de andere kant voorziet de wet ook een stimulans voor duurzame kledingbedrijven. Die bedrijven zouden via Refashion een vergoeding kunnen ontvangen per geproduceerd kledingstuk. Maar welke merken dan precies als ‘duurzaam’ beschouwd worden? Op die vraag reageerde Refashion nog niet in de Franse media.

Hoewel sommigen hopen op een verandering in koopgedrag, zijn anderen sceptisch over mogelijke achterpoortjes en het verschuiven van de verantwoordelijkheid van de kledingmerken naar de consument. Daarnaast wordt er ook gediscussieerd over wat 'fast fashion' precies inhoudt en welke impact het reclameverbod zal hebben op influencers. Nu moet het voorstel naar de Senaat, maar aangezien het al is goedgekeurd door de Kamer, wordt er weinig weerstand verwacht. Indien de wet er komt, zal die vanaf volgend jaar van kracht zijn.

Tekst: Femke Claus


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Duitse unief lanceert chatbot voor studenten

Onderzoekers van de Technische Universität München (TUM) hebben de chatbot Iris ontwikkeld, die [...]

20/02/2025

Midstudentcrisis: alles over de februaristart

Sinds een week hebben alle studenten de uitslagen van de laatste examenperiode. De een huppelt vrolijk [...]

16/02/2025

Steeds meer mensen fietsen naar het werk

Belgische werknemers fietsen vandaag vaker naar hun job dan 5 jaar geleden, want het fietsverkeer steeg [...]

13/02/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84