Image
09/04/2024

Frankrijk overweegt boete voor Shein-shoppers

Frankrijk overweegt een duurzaamheidstaks voor Shein-shoppers en een reclameverbod voor 'ultra fast fashion'. Dat zou de eerste keer zijn dat zo'n wetgeving wordt ingevoerd.


De maatregelen richten zich op online winkels zoals Shein, Temu of Boohoo, die goedkope kleding produceren aan een sneltempo. Het nieuwe wetsvoorstel, mede gesteund door de Franse minister van Ecologische Transitie Christophe Bechu, stelt een toeslag voor dergelijke uitzonderlijk goedkope kledingstukken. Concreet betekent dit dat een klant een extra bedrag van vijf euro per item zou moeten betalen. De toeslag kan tegen 2030 verhoogd worden tot tien euro, maar de wet legt echter wel een grens vast van zo’n 50 procent van de originele waarde. En de opbrengsten? Die gaan naar de Franse organisatie Refashion, die zich inzet voor duurzame mode. Naast de duurzaamheidstaks komt er dan ook een reclameverbod.

Aan de andere kant voorziet de wet ook een stimulans voor duurzame kledingbedrijven. Die bedrijven zouden via Refashion een vergoeding kunnen ontvangen per geproduceerd kledingstuk. Maar welke merken dan precies als ‘duurzaam’ beschouwd worden? Op die vraag reageerde Refashion nog niet in de Franse media.

Hoewel sommigen hopen op een verandering in koopgedrag, zijn anderen sceptisch over mogelijke achterpoortjes en het verschuiven van de verantwoordelijkheid van de kledingmerken naar de consument. Daarnaast wordt er ook gediscussieerd over wat 'fast fashion' precies inhoudt en welke impact het reclameverbod zal hebben op influencers. Nu moet het voorstel naar de Senaat, maar aangezien het al is goedgekeurd door de Kamer, wordt er weinig weerstand verwacht. Indien de wet er komt, zal die vanaf volgend jaar van kracht zijn.

Tekst: Femke Claus


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Vrouw brengt 23 familieleden mee op date als test

Valentijn liep niet voor iedereen van een leien dakje. Vraag maar aan Mr. Lui uit de Chinese provincie [...]

15/02/2021

Gents craft beer valt in de prijzen

Op de Brussels Beer Challenge gingen opvallend veel prijzen naar lokale en ambachtelijke Belgische bieren. [...]

14/02/2021

Opleiding verpleegkunde in Roeselare voor het eerst met mannelijke meerderheid

De Roeselaarse school Ic Dien kent voor het eerst meer mannelijke dan vrouwelijke studenten. Directeur [...]

13/02/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84