Image
27/04/2024

Jongeren delen steeds vaker hun financiële situatie op sociale media

Deze keer geen nieuwe dans- of modetrend op TikTok, maar wel eentje met een financiële focus: ‘loud budgeting’. Die opkomende trend stimuleert openheid over je financiën bij familie en vrienden.


De Amerikaanse TikTokker Lucas Battle introduceerde de term en sindsdien werd zijn video al 1,5 miljoen keer bekeken. In zijn filmpje legt hij uit dat iemand die aan ‘loud budgeting’ doet niet simpelweg een etentje overslaat, maar ook eerlijk benoemt waarom: “Sorry, ik kan niet mee uit eten gaan, anders kom ik deze maand niet rond.”

Budgetcoach Djennah Van Nieuwenhove legt in Het Laatste Nieuws uit waarom de trend zo goed scoort bij Gen Z: “Jonge mensen zijn in het algemeen meer open over alles, van mentale problemen tot nu ook hun financiën. Dat merk ik ook in mijn praktijk. Hoe jonger, hoe eerlijker dat ze erover durven zijn.” Maar ‘loud budgeting’ gaat nog verder dan alleen eerlijk durven zijn tegen familie en vrienden. Je deelt ook op sociale media openlijk jouw inkomsten en uitgaven.

Hoewel de budgetcoach positief is over de nieuwe trend omdat die meer openheid en begrip creëert, waarschuwt ze ook voor het vergelijken met anderen op sociale media en mogelijke negatieve reacties: “Mensen spiegelen zich nogal graag aan andere mensen, zeker op sociale media. Dat iemand met eenzelfde inkomen als jou bepaalde dingen wel of niet kan veroorloven, wil niet zeggen dat hetzelfde geldt voor jou."

Tekst: Femke Claus


  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

Alles over motorolie: Een gids voor jonge autobezitters

Motorolie is een van de belangrijkste vloeistoffen in je auto, maar niet alle autobezitters weten niet [...]

18/11/2024

5x 'waauw!' in Antwerpen

1) Het Havenhuis is waauw! Vanop dit bijzonder opvallende gebouw van Zaha Hadid heb je een spectaculair [...]

18/11/2024

5 weetjes over Leuven

1) Oudste katholieke universiteit ter wereld De KU Leuven is de oudste ter wereld. Ze werd gesticht [...]

11/11/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84