Image
08/05/2024

X overweegt gebruikerskosten

X, het voormalige Twitter, overweegt nieuwe gebruikers een tijdelijke vergoeding te laten betalen om te kunnen posten op het microblogplatform, zo heeft eigenaar Elon Musk bevestigd. Musk ziet deze stap als noodzakelijk om de toenemende aanwezigheid van geautomatiseerde profielen (bots) te bestrijden.


Musk bekritiseert de bots omdat ze veel spamberichten plaatsen en gebruikersnamen in beslag nemen. Hij benadrukt daarbij dat ze steeds geavanceerder worden en met behulp van AI de huidige maatregelen zoals reactietests eenvoudig kunnen omzeilen. Daarom overweegt hij een gebruikerskost voor het plaatsen van berichten in te voeren. Alleen nieuwe gebruikers moeten eerst betalen, maar na een periode van drie maanden vallen de kosten weg en kunnen ze gratis berichten plaatsen.

De maatregel wordt momenteel al getest in Nieuw-Zeeland en de Filipijnen, waarbij gebruikers 1 Amerikaanse dollar per jaar moeten betalen om berichten te kunnen plaatsen of verspreiden. Passief gebruik zoals het lezen van berichten en het bekijken van media blijft gratis.

Musk heeft al herhaaldelijk aangegeven dat de strijd tegen bots een belangrijke reden was voor zijn overname van Twitter in oktober 2022, naast de bescherming van vrije meningsuiting. Meer details over het verdere verloop van de gebruikerskosten zijn nog niet bekendgemaakt.

Tekst: Femke Claus


Comment

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

Brainfood voor blok en examens

Blokken en examens, dat betekent vele uren aan je bureau doorbrengen. Maar hoe kun je je hardwerkende [...]

03/06/2024

Brusselse scholieren oefenen Nederlands met Vlaamse Studenten

Sinds november vorig jaar biedt Parlangi Brusselse anderstalige scholieren de kans om hun Nederlands [...]

31/05/2024

Odisee-studenten helpen bij gezondheidsonderzoeken Special Olympics

Tijdens de Nationale Zomerspelen van Special Olympics Belgium, die plaatsvonden van woensdag 8 tot zaterdag [...]

28/05/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84