Image
08/05/2024

X overweegt gebruikerskosten

X, het voormalige Twitter, overweegt nieuwe gebruikers een tijdelijke vergoeding te laten betalen om te kunnen posten op het microblogplatform, zo heeft eigenaar Elon Musk bevestigd. Musk ziet deze stap als noodzakelijk om de toenemende aanwezigheid van geautomatiseerde profielen (bots) te bestrijden.


Musk bekritiseert de bots omdat ze veel spamberichten plaatsen en gebruikersnamen in beslag nemen. Hij benadrukt daarbij dat ze steeds geavanceerder worden en met behulp van AI de huidige maatregelen zoals reactietests eenvoudig kunnen omzeilen. Daarom overweegt hij een gebruikerskost voor het plaatsen van berichten in te voeren. Alleen nieuwe gebruikers moeten eerst betalen, maar na een periode van drie maanden vallen de kosten weg en kunnen ze gratis berichten plaatsen.

De maatregel wordt momenteel al getest in Nieuw-Zeeland en de Filipijnen, waarbij gebruikers 1 Amerikaanse dollar per jaar moeten betalen om berichten te kunnen plaatsen of verspreiden. Passief gebruik zoals het lezen van berichten en het bekijken van media blijft gratis.

Musk heeft al herhaaldelijk aangegeven dat de strijd tegen bots een belangrijke reden was voor zijn overname van Twitter in oktober 2022, naast de bescherming van vrije meningsuiting. Meer details over het verdere verloop van de gebruikerskosten zijn nog niet bekendgemaakt.

Tekst: Femke Claus


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Een studentikoze stadswandeling door Kortrijk

Deze stadswandeling brengt je naar onderstaande highlights. Ze begint en eindigt op de Grote Markt, is [...]

18/09/2025

Checklist voor een geslaagde start van het academiejaar

Niets is zo leuk en spannend als de start van een nieuw academiejaar, maar je moet natuurlijk ook wel [...]

17/09/2025

Onmisbaar op elke campus: de nieuwe Guido Stadsgids 2025-2026

Vers van de pers en appgewijs op je smartphone: de gloednieuwe, onmisbare Guido Stadsgids voor studenten. [...]

16/09/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84