Image
08/05/2024

X overweegt gebruikerskosten

X, het voormalige Twitter, overweegt nieuwe gebruikers een tijdelijke vergoeding te laten betalen om te kunnen posten op het microblogplatform, zo heeft eigenaar Elon Musk bevestigd. Musk ziet deze stap als noodzakelijk om de toenemende aanwezigheid van geautomatiseerde profielen (bots) te bestrijden.


Musk bekritiseert de bots omdat ze veel spamberichten plaatsen en gebruikersnamen in beslag nemen. Hij benadrukt daarbij dat ze steeds geavanceerder worden en met behulp van AI de huidige maatregelen zoals reactietests eenvoudig kunnen omzeilen. Daarom overweegt hij een gebruikerskost voor het plaatsen van berichten in te voeren. Alleen nieuwe gebruikers moeten eerst betalen, maar na een periode van drie maanden vallen de kosten weg en kunnen ze gratis berichten plaatsen.

De maatregel wordt momenteel al getest in Nieuw-Zeeland en de Filipijnen, waarbij gebruikers 1 Amerikaanse dollar per jaar moeten betalen om berichten te kunnen plaatsen of verspreiden. Passief gebruik zoals het lezen van berichten en het bekijken van media blijft gratis.

Musk heeft al herhaaldelijk aangegeven dat de strijd tegen bots een belangrijke reden was voor zijn overname van Twitter in oktober 2022, naast de bescherming van vrije meningsuiting. Meer details over het verdere verloop van de gebruikerskosten zijn nog niet bekendgemaakt.

Tekst: Femke Claus


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten KU Leuven slechts één semester op uitwisseling

Slecht nieuws voor wie aan de KU Leuven studeert. Studenten kunnen daar met een beurs nog maar één semester [...]

28/06/2024

Belgen staan op de 16de plaats in de wereldwijde geluksindex

In het nieuwe World Happiness Report staat België op de zestiende plaats en dat is één plaats hoger dan [...]

20/06/2024

Rookverbod op openluchtplaatsen waar veel kinderen komen

Vanaf volgend jaar komt er een rookverbod op plekken in de openlucht waar veel kinderen komen. Daarvoor [...]

19/06/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84