Nieuw in de cinema: 'Miller's Girl'
Films over de aantrekkingskracht tussen een jonge vrouw en een oudere man, daar keek vroeger niemand van op. Sinds #metoo is dat wel even anders. Enkel als de regisseur zélf een jonge vrouw is - in dit geval debutante Jade Halley Bartlett - durft een filmstudio er zich nog aan te wagen. Jongedames, zet u schrap voor Miller's Girl.
Ergens op het broeierige platteland van Tennessee ontwaart Jonathan Miller (Martin Freeman), een vijftigjarige mislukte schrijver die om den brode literatuurdocent is geworden, een uitzonderlijk schrijftalent in zijn 18-jarige studente Cairo (Jenna Ortega). Er vormt zich een ietwat ongemakkelijke band tussen de twee, die geleidelijk van mentor-leerling overhelt naar iets wat op een affaire begint te lijken. De bom barst wanneer Miller aan Cairo vraagt een kortverhaal te schrijven in de stijl van haar favoriete auteur. Ze kiest voor de expliciet erotische stijl van Henry Miller, en het resultaat windt haar leraar evenzeer op als het hem angst aanjaagt. Is dit een gevaarlijk spel, of speelt er meer dan dat? Mr. Miller begint te vrezen voor zijn job, zijn reputatie en zijn huwelijk, terwijl Cairo, opgezweept door haar wulpse beste vriendin, de grenzen aftast van wat kan en niet kan.
Verwacht geen pasklare antwoorden en zwart-witte personages in Miller's Girl. Jade Halley Bartlett heeft gekozen voor een ambigue aanpak van dit heikele thema, fuzzy en verwarrend, zoals het leven zelve. Dat is af en toe frustrerend en oncomfortabel, maar het sublieme acteerwerk van Ortega en Freeman maakt veel goed.
Tekst: Herbert De Paepe