Nieuw in de cinema: 'Emilia Pérez'
Wat een wonderlijke film is Emilia Pérez. Hoewel het een stomende Mexicaanse musical lijkt, met Amerikaans toptalent voor de camera, is dit een Franse prent die werd opgenomen in een studio nabij Parijs, deels dan nog met Belgisch productiegeld.
Een succesvolle advocate in Mexico City die zich schaamt voor de cynische kantjes van haar job, krijgt een wel heel bijzondere opdracht. Ze wordt benaderd door de leider van een drugskartel die het maffialeven beu is en van geslacht wil veranderen. Een bijzondere vriendschap ontstaat...
Emilia Pérez is de nieuwe film van de Franse regisseur Jacques Audiard, die je kent van De Rouille et d'Os, met Marion Cotillard en Matthias Schoenaerts. Hij levert iets unieks af, dat het midden houdt tussen een bikkelhard sociaal drama, een feministische opera en een Latijns-Amerikaanse telenovela. En die mix werkt nog ook! Emilia Pérez is onvoorspelbaar, origineel, grappig, ontroerend, spannend en oogstrelend. In Cannes wonnen de drie hoofdactrices (een geblondeerde Selena Gomez, Zoe Saldaña die alles van zichzelf geeft, en de broeierige Spaanse trans actrice Karla Sofía Gascón) gezamenlijk de prijs voor beste vrouwelijke vertolking. Dat was geheel terecht.
Nog even dit: de liedjes in de film, op choreografie gezet door de Brusselse danser Damien Jalet, werden geschreven door Camille. Het gaat voor alle duidelijkheid niet over het zuurstokroze popidool uit Wevelgem, maar over de Franse zangeres Camille Dalmais. Gelukkig maar.
Tekst: Herbert De Paepe