Image
10/09/2024

Studenten nemen de spelling van Gen Z onder de loep

Vier laatstejaarsstudenten Business & Languages van Arteveldehogeschool in Gent tonen in hun bachelorproef de impact aan van onnauwkeurige spelling op het professionele leven van Generatie Z.


De onderzoeksvraag luidt: wil of kan Generatie Z niet meer correct spellen? Het doel is jongeren bewustmaken van het feit dat de invloed van een goede Nederlandse taalcompetentie niet onderschat mag worden in het professionele leven. Gen Z hecht meer belang aan de snelheid van schriftelijke communicatie dan aan de correctheid ervan. Dit is helaas tegenstrijdig met de gevoeligheid tegenover spelfouten van hr-medewerkers. Uit de enquête blijkt namelijk dat 57,2% van de ondervraagde rekruteerders geen contact opneemt met een sollicitant die een cv indient met twee of meer spelfouten.

Opmerkelijk is dat de geïnterviewde Gen Z’ers zich hiervan bewust blijken te zijn, maar dat hun attitude tegenover spelling afhankelijk is van de context. In een informele context geven ze correcte spelling sowieso geen prioriteit. In een formele context - bijvoorbeeld voor een sollicitatie - maken ze dan weer massaal gebruik van online hulpmiddelen. Door het grote aanbod daarvan zijn spelfouten eenvoudig te vermijden. Maak je ze toch? Dan vallen de fouten meer op én is er minder tolerantie voor, zowel in het hoger onderwijs als op het werkveld.

De studenten die het onderzoek uitvoerden zijn Ben Bellemans, Claudia van Hoecke, Larisa Van den Bergh en Jelle Vandendriessche.

Tekst: Herbert De Paepe


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Race over het water met deze opblaasbare gadgets

Een hele zomer gewoon wat in het zwembad liggen, daar is na een tijdje ook niets meer aan. Wil je je [...]

10/06/2021

Last van geheugenverlies na een nachtje stappen? Nu niet meer!

Heb jij na een nacht stevig uitgaan soms moeite om te herinneren wat je net allemaal hebt uitgespookt? [...]

06/06/2021

Ook mannen kunnen ervaren hoe het is om borsten te hebben

In 2016 lanceerde het Belgische beha-bedrijf PrimaDonna de Internationale E-cup dag voor mannen. Op [...]

05/06/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84