Image
15/09/2024

Nieuwe editie van campagne tegen pesten focust op de omgeving

STIP IT, de campagne tegen pesten van Ketnet, MNM en Radio 2, is maandag van start gegaan en richt zich dit jaar tot de omgeving. 


Pesten treft 1 op de 3 kinderen en 1 op de 5 jongeren, maar ook volwassenen kunnen er het slachtoffer van worden. Uit onderzoek van Idewe, de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, blijkt immers dat bijna 15 procent van de werknemers geconfronteerd wordt met ernstig pestgedrag. Het gaat dan vooral over achterhouden van informatie, roddelen en het uitsluiten van collega’s.

De boodschap van dit jaar luidt dan ook heel duidelijk: “Wees geen wegkijker. Kies kleur tegen pesten en doe mee met STIP IT.”

Wat kan jij doen als je pesten ziet in je omgeving? Sabine Coppens van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten geeft enkele tips.

  • Wees een luisterend oor voor de persoon die gepest wordt
  • Leid de persoon die gepest wordt weg uit de situatie door bijvoorbeeld over iets anders te beginnen
  • Bied gezelschap aan de persoon die gepest wordt
  • Benoem het pestgedrag en maak duidelijk dat je er niet mee akkoord gaat

Meer info over de campagne kan je hier terugvinden.

Tekst: Larissa Sowowna


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84