Nieuw in de cinema: 'Les Femmes au Balcon'
Les Femmes au Balcon, een film van en met Noémie Merlant, begint veelbelovend met een lang en fraai shot van een Marseillaans flatgebouw, waar de kleurrijke bewoners de hitte ontvluchten op hun balkons. Het lijkt wel of de jonge Almodovar terug is, maar lang duurt die illusie niet.
De vrouwen op het balkon, dat zijn een schrijfster, een camgirl en een actrice. Ze ratelen erop los in wat eerst een vuilgebekte vrouwenkomedie à la française lijkt te worden, maar vervolgens op ongecontroleerde wijze ontaardt in een feministische horrorfarce, met een smakeloze saus van #metoo-wraakporno. Wég is de charmante Marseillaanse sfeer. In de plaats krijg je - naast het bovenstaande - een halfslachtig spookverhaal, een afgesneden eikel (yep) en een onverbloemde kijk tussen de benen van Merlant te verwerken, die zich eerder dit najaar al blootgaf in de Emmanuelle-reboot, maar hier nog een stuk verder gaat. Naast die exhibitionistische blik op haar vagina wordt als toetje een royale dosis blote borsten opgediend - nu ja, de film speelt zich nu eenmaal af tijdens een hittegolf, al lijken de actrices nooit te zweten - en een bizarre body positivity-stoet langs de haven. Of dit alles je nog een zier kan schelen, is twijfelachtig, want de plot van Les Femmes au Balcon is op dat moment al lang in het honderd gelopen.
Tekst: Herbert De Paepe