Nieuw in de cinema: 'The Outrun'
Een jonge vrouw met een alcoholverslaving keert terug naar haar roots op de woeste Orkney-eilanden in het noorden van Schotland. Ze probeert er niet alleen af te kicken, maar komt ook meermaals zichzelf tegen.
The Outrun, naar de memoires van co-scenariste Amy Liptrot, is een van de beste films van het voorjaar. Dit is allesbehalve het voorspelbare Hollywoodverhaal van een geprivilegieerde addict die, alsof het allemaal niets kost, op een oogverblindende locatie in rehab gaat. Liptrot is nu eenmaal van Orkney afkomstig, dus het is geen vlucht, het is een terugkeer, op het hobbelige pad naar catharsis. Liptrot kent de locatie en gebruikt ze op optimale wijze, iets waar regisseur Nora Fingscheidt (van het indringende System Crasher) dankbaar op inpikt. Woest stormweer, pasgeboren lammetjes en geduldig wachten op de nachtelijke roep van een zeldzame loopvogel zijn er verweven met de lokale mythologie, half Schots, half Noors. Je kan het zout en zeewier bijna ruiken. Alle ingrediënten worden wondermooi metaforisch gedoseerd in een heel erg knap script, dat Saoirse Ronan de teugels aanreikt om haar briljante acteertalent volledig te ontplooien. Ze is adembenemend goed.
Tekst: Herbert De Paepe