Nieuw in de cinema: 'The Room Next Door'
Hoewel de Spaanse grootmeester Pedro Almodóvar al 75 primaveras telt, is The Room Next Door zijn eerste Engelstalige film, wat hem toeliet te werken met rasactrices Tilda Swinton en Julianne Moore.
Almodóvars gezegende leeftijd zal ook wel iets met het thema van de film te maken hebben, want The Room Next Door is een euthanasiedrama. Nu ja, technisch gezien eigenlijk niet, want in Amerika bestaat helemaal geen legale euthanasie zoals wij die kennen. Wanneer een terminale vrouw (Swinton) een aloude vriendin (Moore) vraagt om haar bij te staan in haar laatste dagen, gaat het dus eigenlijk om geassisteerde zelfmoord met een op het darkweb gekochte euthanasiepil. Daarvoor huren ze een oogverblindende modernistische villa in upstate New York. Daar loopt het wat ons betreft mis met deze film. Almodóvar - immer de estheet - maakt van de zelfgekozen dood van zijn personage een elitair designerevent, als een uit de lijst gesneden schilderij van Edward Hopper, drijvend op ondoorgrondelijke literaire beslommeringen uit The Dead van James Joyce. Dat vonden we nogal hautain, en dan hadden we de overbodige, zeer flauwe en simplistische scène met de religieuze flik nog niet gezien. De dood als ultiem snobisme, je moet het maar durven. Pedro, blijf nog maar wat onder ons, en ga rapido weer in het Spaans filmen, want dat gaat je beter af.
Tekst: Herbert De Paepe