Image
09/04/2025

Nieuw in de cinema: 'Warfare'

Toen de Engelse filmmaker Alex Garland een paar jaar geleden zijn film Civil War maakte, liet hij zich militair adviseren door ex-Navy Seal Ray Mendoza. Deze geharde Irakveteraan overleefde in 2006 een verrassingsaanval van opstandelingen in Ramadi, en maakte daar samen met Garland een film over, louter gebaseerd op de herinneringen van hemzelf en zijn strijdmakkers. Warfare is het fel gehypete en al van voor de release in controverse gedrenkte resultaat van hun unieke samenwerking.


Warfare moest de meest immersive oorlogsfilm ooit worden. In zekere zin zijn Mendoza en Garland geslaagd in die opzet, want de film speelt zich zo goed als volledig in real time af, op één locatie, en focust claustrofobisch op een spectaculaire, maar anekdotische uitsnit van anderhalf uur uit de Irakoorlog. Die eendimensionale visie duwt je onverbiddelijk met de neus op een groep jonge elitesoldaten en hun oorlogsvoeringstechniek, alsof je een embedded verslaggever bent die over hun schouder mag meekijken. Maar tegelijk is dit de achilleshiel van de prent. Door geen enkele andere bron te gebruiken dan de door tunnelvisie vervormde herinneringen van de betrokkenen (correctie: van de Amerikaanse betrokkenen, want alles speelt zich af in een bewoond flatgebouw in een Irakese straat) is de film de facto amoreel en eenzijdig. Warfare is een cinematografische tour de force, daar is geen discussie over, maar is doof en blind voor de bredere context van de gebeurtenissen die over het scherm knallen. Filmtechnisch is deze manier van werken misschien wel verdedigbaar, maar ze is ook cynisch en geeft blijk van zero engagement. Deze prent mist een boodschap, en dat is nochtans wat van de belangrijkste oorlogsfilms uit het verleden grootse cinema heeft gemaakt.

Tekst: Herbert De Paepe


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

‘The Day After Corona’: digitaal evenement voor jongeren over de toekomst na corona

Een jaar corona weegt zwaar, ook op jongeren. Het zorgde voor meer stress, onzekerheid, eenzaamheid, [...]

16/04/2021

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

70 werken van Banksy komen naar Brussel

Deze zomer opent de interactieve tentoonstelling Banksy: Genius or Vandal zijn deuren op de Grote Markt [...]

16/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84