Image
24/12/2025

Nieuw in de cinema: 'Song Sung Blue'

In de kerstvakantie koop je zonder gêne een ticket voor een melige film, dat is de regel. Dit jaar loopt er zo'n film in de zalen die nog best goed is ook. Strijk alvast een stapel zakdoeken voor Song Sung Blue.


Milwaukee, Wisconsin, begin jaren negentig. Een lokale mechanieker - Vietnamveteraan en ex-alcoholist - knoopt de eindjes aan elkaar door te gaan zingen op kermissen. Hij ontmoet een al even derderangs zangeres, en samen vormen ze een coverband onder de podiumnaam Lightning & Thunder. Ze brengen niets dan covers van Neil Diamond, de succesvolle maar ietwat corny singer-songwriter die je kent van zijn megahit 'Sweet Caroline'. Denk kitschy glitterjassen, weidse gebaren en oversized kapsels.

Tribute bands zijn big business, kijk maar naar de programmering in concertzalen en casino's. Dat waren ze dertig jaar geleden ook al, maar Neil fucking Diamond?! Toch werden Lightning & Thunder (waargebeurd verhaal, er bestaat zelfs een documentaire over hen) erg populair in de Midwest. De film gaat echter over meer dan dat. Het is een sentimenteel, maar mooi, zelfs aanstekelijk liefdesverhaal over gewone mensen die zware tegenslagen overwinnen, een nieuw samengesteld gezin vormen en blijven geloven in zichzelf en elkaar. Een lach en een traan... hey, het is Kerstmis, en daar blijken die kleffe songs van Neil Diamond wonderwel bij te passen.

Song Sung Blue is een film van Craig Brewer, die de nagel op de kop sloeg bij zijn casting. Hugh Jackman en Kate Hudson zijn zo innemend als Lightning & Thunder dat je al een doorgewinterde cynicus moet zijn om niet meegesleept te worden. We vrezen dat we de oorwurmen die ze zingen niet meer uit ons hoofd krijgen vóór Nieuwjaar. Maar dat hoeft ook niet. Sweet Caroliiiiine, who-ho-hooooo!!

Tekst: Herbert De Paepe


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Paige (6) maakt Australische skateparken onveilig

Toen de Australische Paige Tobin op driejarige leeftijd voor het eerst op een skateboard stond, had [...]

17/04/2021

‘The Day After Corona’: digitaal evenement voor jongeren over de toekomst na corona

Een jaar corona weegt zwaar, ook op jongeren. Het zorgde voor meer stress, onzekerheid, eenzaamheid, [...]

16/04/2021

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84