Image
09/03/2005

Maria Full of Grace

Dit langspeelfilmdebuut van de Amerikaan Joshua Marston, over een tienermeisje dat haar uitzichtloze leven in Colombia probeert te ontvluchten door drugs naar de VS te smokkelen, kleurt meer binnen de lijntjes dan de makers en marketeers je willen doen geloven.
 Wij zagen eerlijk gezegd niet veel meer dan een zeer rechtlijnige film vol matige vertolkingen. Akkoord, de nogal klinische manier waarop de techniek van de drugsmokkel wordt getoond is best interessant. Hoe de rubberen zakjes geprepareerd worden, hoe de meisjes oefenen met druiven die ze zonder te bijten leren inslikken, de vernedering van de uitgekakte zakjes die in het vliegtuigtoilet onmiddellijk weer moeten worden ingeslikt, de vreselijke gevolgen als het misloopt, het wordt allemaal onverbloemd getoond. Maar om een of andere reden raakte het ons niet echt. Wat een aanklacht had willen zijn, had móeten zijn zelfs, is een kille observatie geworden, een vrijwel gevoelloze film die na afloop nog geen kwartier blijft hangen. Waarom de jonge Colombiaanse actrice Catalina Sandino Moreno voor haar rol als Maria een Zilveren Beer kreeg in Berlijn is ons een raadsel. Maar bij nader inzien: de Gouden Beer ging naar Charlize Theron in Monster. Oók al zo'n schromelijk overschatte prestatie. Kan iemand dringend die beren terug het Zwarte Woud injagen, ja?

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Olga Leyers: "Hoewel ik er eigenlijk geen tijd voor had, wist ik dat ik nooit zou stoppen met studeren."

Olga Leyers studeert Rechten, maar - tenzij je zelf ook rondloopt op de Stadscampus van de Universiteit [...]

19/04/2021

De evolutie van de planeet op je scherm met Timelapse

Google Earth heeft er een nieuwe functie bij: Timelapse. Door vijftien miljoen satellietbeelden vanaf [...]

19/04/2021

Tekort aan tuinkabouters in het Verenigd Koninkrijk

In de afgelopen lockdowns was tuinieren een populaire bezigheid. In het Verenigd Koninkrijk en in de [...]

18/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84