Image
29/03/2003

JEANS : Onverwoestbaar

Jeans blijft het doen. Het uniform van de werkman, het symbool van de vrije jeugd en haar al even vrije idealen, sinds de jaren '60. De carrière van jeans begon als onverslijtbare broek voor hardwerkende mijnkompels, en doet sinds die tijd z'n naam en imago alle eer aan: onverwoestbaar. En ook deze zomer is jeans niet uit het mode- en straatbeeld weg te denken.

MARC O'POLO

Trendy namen en grote merken zijn al lang niet meer vies van losse kledij. Marc O'Polo voorziet voor de komende zomerdagen bleke jeans, zowel voor jongens als voor meisjes. Kleren voor sportieve, onafhankelijke mensen, met een knipoog naar de oude westernfilms. In combinatie met pasteltinten en veel streepjes, en een paar makkelijke sneakers of gympen eronder. Trek er een blazer bij aan, en je kunt zo naar 't examen.

ESSENTIEL

Een vrij jong merk, maar wel eentje dat perfect de hedendaagse modetrends voor jongeren aanvoelt. Hier geen opgewaardeerde chic, wel een mix van alle mogelijke stijlen: etno, military, romantiek en transparantie, en om de collectie compleet te maken: jeans natuurlijk. De kleren stralen vakantie en vrije tijd uit, en combineren is hier haast verplicht. Essentiel zweert bij laagjesmode, rokken boven elkaar, blouses over topjes, en daarboven nog eens een jasje. Let op de combinatie van luchtige kleren en zware schoenen, of harde en zachte kleuren door elkaar. Voor stoere meiden die zweren bij vrouwelijkheid!

SCAPA SPORTS

Jong, sportief en ondeugend. Zo stelt Scapa sports z'n collectie voor komende zomer voor. Hier wordt overduidelijk de kaart van de marine getrokken: rode pulls, witte T-shirts, veel donkerblauw, en jeans natuurlijk. Die ziet er hier vooral voorgewassen en gebleekt uit, maar blijft wel blauw. Sigarettenpijpen en broeken die net tot boven de enkels komen voor meisjes, de jongens zien er iets stoerder uit, met broekspijpen die - ook net tot boven de enkels - worden opgerold. Klassiek, maar dat is jeans ondertussen ook al geworden: een klassieker.

JBC

Deze winkelketen heeft het doorgaans allemaal in huis. Hier geen bepaalde modetrends, maar juist heel veel soorten en modellen. Beige jeans haalt de boventoon bij JBC, jonge meiden vinden eerder hun gading in een collectie met wijd uitlopende broekspijpen en verschillende wassingen in één stuk stof, waardoor je een vlekkerig effect krijgt. Voor de jongens gaat JBC ook de marinetoer op: hier vooral blauwe jeans, met verschillende wassingen, die zorgen voor dynamiek in de jeansstof. De broekspijpen zijn vrij aansluitend zonder te spannen en lopen iets uit naar onder toe. Modebewuste mannen dragen op die jeans hemden met ruiten of strepen, en hot item deze zomer zijn de gekreukelde hemden

COTTONFIELD

Ongetwijfeld op maat van studenten gemaakt, dit Scandinavisch merk. De ontwerpers trokken enkele maanden op met drie studenten en vroegen hen honderduit over hoe ze er willen uitzien, hoe kledij moet zijn voor hen, en vooral waar ze op letten als ze kleren kiezen. Het resultaat is een ultrahippe zomercollectie, voor stoere mannen die graag in het oog springen, zonder op te vallen. T-shirts hebben een used denim-look, met oude prints op. De jeansbroeken zijn bleek, tot helemaal afgewassen. Het ziet er allemaal een beetje versleten uit, om het oneerbiedig te zeggen, maar het straalt tegelijk massa's comfort uit. Coole mode!

MATÍNÍQUE

Matíníque lanceert een nieuwe sublijn voor heren: Error. Hier een portie jeans, maar vooral heel veel jeansachtige kleren. Ongepolijste details, hippe dessins en gewaagde kleurencombinaties geven deze collectie een speciale toets. Jonge mannen die iets niet-alledaags zoeken, vinden hier zeker hun zin. De vintagetrend leeft hier nog volop: alle stoffen en materialen zijn zodanig bewerkt dat ze eruit zien alsof ze al jaren gedragen zijn, en nu een tweede leven beginnen. Kleuren zijn beige, kaki en bruin, ook voor de jeanskleren. Matíníque zelf zoekt het in warmere oorden. Havana staat centraal, en de jeansstoffen in de collectie zijn licht en luchtig. De broeken zijn stoer en hebben extra zakken.

SANDWICH

Een hippe collectie, die ook al iets gekleder oogt. De collectie bestaat uit drie delen, en één daarvan is volledig aan jeans en de bijbehorende look gewijd. Stoer, met frisse accenten in wit en melk, opgefleurd met grijs en koraal. Ook hier veel gebleekte en gewassen jeans, en gestreepte jeansbroeken en -rokken. Daarnaast vind je ook een pak tops die een jeanstintje meekregen: soepel vallende stoffen, maar in onvervalst denimkleur, die het stoere beeld compleet maken. Toch wordt geen afstand gedaan van de vrouwelijke flair.

HAMPTON BAYS

Ook hier een onderdeel van de zomercollectie volledig in het teken van jeans. Opnieuw vintage, maar met een oosterse knipoog. De collectie heet niet voor niets Japanese vintage. Jeans, hier en daar gestreept, in combinatie met korte jasjes die een Mao-kraag kregen. Broeken en rokken zijn ofwel heel lang en wijd, ofwel hip kort. In de tricot-tops worden jeansaccenten verwerkt, bijvoorbeeld aan de stukken waar veters doorgaan, die het geheel een cowboysmaakje meegeven. Een mix van stijlen, maar wel geslaagd.

LEE COOPER

Een onvervalste klassieker, die er van het begin bij is, en seizoen na seizoen bewijst dat jeans maken een kunst is. Voor komende zomer vervoegen twee nieuwe modellen de al uitgebreide collectie. Flexease zorgt voor makkelijk zittende en soepel vallende broeken, die je ten volle bewegingsvrijheid geven. De Jog-In jeans zijn een combinatie van een joggingbroek, met een soepele taille die verstelbaar is met koorden, en een goedzittende jeansbroek. De modellen zien er vaak asymmetrisch uit, hebben opgestikte stroken op de broek en variëren in kleur van stone washed tot gebleekt. Comfort voorop dus, deze zomer. Maar daarnaast voorziet Lee ook in enkele zomeraccenten binnen de bestaande collectie. Lee Cooper kan bogen op jaren traditie, en verwerkt dan ook het verleden in de nieuwe collectie. Blossom voor mannen kijkt met gloeiende wangen terug naar de country worker-stijl. Jeans zijn ultrableek gewassen en worden afgewerkt met stiksels in ribfluweel of pastelkleurige lapjes stof. De dames kunnen zich dan weer verheugen op een terug-van-weggeweest-mode-item: de salopette. Brede pijpen, een lage taille en dat op blote schouders: sex-appeal gegarandeerd. 102 Fahrenheit - mannen zorgt voor de beige toets in de collectie: een soort van craquelé-achtig dessin op de jeans, veel donkere wassingen en reliëfeffecten zorgen voor een hippe broek of rok. De meisjes krijgen hier een portie safari op hun bord: woestijntinten, streepeffecten en versleten stukken die een verstelde look krijgen. Fresh White - mannen combineert vintage met country worker-stijl. De stoffen zijn zodanig behandeld dat ze er haast helemaal versleten uitzien, alsof ze een tweede keer geverfd zijn. Jonge meiden vinden een groot gamma jeanstops met blote ruggen, broeken met olifantenpijpen en opnieuw salopettes. Voor de dames alleen heeft Lee Cooper voor deze zomer ook nog de Beach-collectie: enkel voor zwoele zomerdagen. Een collectie die uitpuilt van de minirokjes, tops met blote ruggen, afgewassen jeans en felle kleuren zoals bijvoorbeeld oranje.

En dan blijven er natuurlijk de klassiekers: Levi's 501, voor de dames de 534 (slankmaker eerste klas), in donker blauw of gewoon onbewerkte denimkleur. Eén ding staat vast: zeg niet zomaar jeansbroek tegen een jeansbroek, want je moet je er goed in voelen voor je ermee de straat op gaat. Succes!

Mieke Dumont


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84