Image
28/07/2005

Imago Mundi 5 & 6: Het Babel-effect/Codenaam Babylon

Wij hebben telkens een dubbel gevoel als de nieuwe 'Imago Mundi' in de bus valt. Pun intended, want een nieuwe 'Imago Mundi', dat gebeurt telkens met twee albums tegelijk. Een charmant idee, en het basisgegeven zit ook snor: een hi-techbedrijf reist de wereld rond met een ultramoderne scanner die archeologische sites virtueel reconstrueert.
 Tot dusver niets aan de hand dus. Maar nu heeft de scenaristentandem Corbeyran en Braquelaire het onzalige idee gehad het nieuwe Babel-verhaal te situeren in Irak. Toen het scenario voor het eerste album al klaar was, brak daar de tweede golfoorlog uit. Wat heeft dat nu als gevolg gehad? Blijkbaar ontbrak het de auteurs aan de moed, de tijd of het geld om het eerste deel te herwerken en aan te passen aan de actualiteit, want daar is het nog volop Saddam en VN-embargo wat de klok slaat, wordt zowaar gesproken over het 'Land van 1001 Nacht' en doen de protagonisten vrolijk aan sightseeing in de bazaars van Bagdad. Maar in deel twee, dat chronologisch onmiddellijk volgt op deel één, heeft de tweede Amerikaanse invasie blijkbaar wel al plaatsgehad, hoewel we daar voor de rest niets van gemerkt hebben in het album. Ja, komaan zeg, met alle Chinezen maar niet met den dezen! Dit beschamende geklungel is zo storend dat het verder best wel te pruimen verhaal over de toren van Babel en een geheim Amerikaans wapen volledig de mist in gaat. Net als het tekenwerk van Luc Brahy trouwens, wiens platen meer en meer beginnen te lijken op iets wat bij studio Jotim van de band rolt.

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten willen Jedi-tempel op school

Iedere Star Wars-fan droomt ervan om als een echte Jedi met lichtzwaarden rond te zwieren en te mediteren [...]

07/04/2015

Wetenschappelijk excuus voor stinkende kamer

Wie in het vervolg zijn stinkende kamer wil verantwoorden, kan dat aan de hand van een wetenschappelijk [...]

06/04/2015

Snel afgeleid zijn is ook positief

Voor sommigen gaat studeren vlot, terwijl andere studenten tijdens het blokken door de kleinste prikkel [...]

05/04/2015

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84