Image
31/07/2000

Blood Simple (Director's Cut): Hoorbare Hitte

De beste film van zomer 2000 is 16 jaar oud. In 1984 brachten de broers Coen (Millers Crossing, Fargo, The Big Lebowski) de filmpers in collectieve extase met de ronduit meesterlijke inktzwarte komedie Blood Simple, over een salooneigenaar in een godvergeten en bloedheet Texaans gat die zijn jonge vrouw en haar minnaar wil laten uit de weg ruimen door een ranzige privé-detective. Vier loepzuivere personages in een verrassende, pijnlijk grappige en tegelijk griezelig intense film noir. Het loodzware, zweterige sfeertje en het immer aanwezige achtergrondgeflap van de ceiling fan maken er echt iets van om hartje zomer bij meer dan 30 graden te gaan uitzweten. Nu dus.
En waarom komt deze cultfilm opnieuw in de zalen? Het is een director's cut: Joel en Ethan Coen hebben er een hilarische inleiding aangeplakt, ze hebben 4 statische minuten weggeknipt en de hele film is zowel visueel als auditief opgekuist. Wat je te zien krijgt is dus de definitieve versie van wat al jaren een klassieker was: de hitte is bijna hoorbaar, het gesol met het bloederige 'lijk' (Tarantino heeft Blood Simple goed bekeken voor hij aan Reservoir Dogs begon, neem dat van ons aan) is grappiger en tegelijk afstotelijker dan ooit, en het bijna surrealistische sfeertje heeft je binnen de drie minuten in een plakkerige wurggreep. En als dat je allemaal nóg niet overtuigd heeft, ga dan kijken voor de piepjonge Frances McDormand: haar beheerste kruising tussen Agnetha van Abba en Jamie Lee Curtis in Halloween is kostelijk. Nooit gedacht dat de eighties zo razend cool konden zijn.

(JC)


Comment

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Betoging tegen racisme en voor gelijke rechten

In Brussel hebben vorige maand enkele duizenden mensen betoogd tegen racisme en voor gelijke rechten. [...]

28/04/2024

Studenten ontwikkelen groentedip voor nierpatiënten

Aan de Thomas More hogeschool in Geel heeft een team laatstejaarsstudenten van de richting Voedingstechnologie [...]

28/04/2024

Jongeren delen steeds vaker hun financiële situatie op sociale media

Deze keer geen nieuwe dans- of modetrend op TikTok, maar wel eentje met een financiële focus: ‘loud [...]

27/04/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84