Image
15/02/2003

Michiel Devlieger over De Mol III

De Mol is terug op zondagavond. Negen kandidaten en één verrader houden een slopende afvallingskoers in Italië, onder leiding van de niet van zijn stuk te brengen Michiel Devlieger. De winnaar pakt de poen, de Mol oogst respect en ontzag. En Michiel? Die gelooft nog steeds rotsvast in zijn programma.

"We hebben niks aan het spel veranderd," zegt hij. "Het basisconcept is sterk genoeg om als kijker actief mee te blijven zoeken naar de Mol. Hoewel er geen sms- en 0900-acties aan verbonden zijn, blijft De Mol mijns inziens het meest interactieve programma op tv."

GUIDO: Hoe komt het dat mensen die elkaar helemaal niet kennen plots zo'n emotionele band krijgen?

MICHIEL: Dat heeft te maken met het feit dat het zo spannend is voor die mensen. Je moet je voorstellen dat je een hele selectieprocedure hebt doorlopen om dan uiteindelijk te horen dat je erbij bent. Je weet dan dat je meedoet aan De Mol en dat je over een maand of zo zal vertrekken. In die maand kun je fantaseren zoveel je wil over wat er allemaal gaat gebeuren, maar je weet het niet. Je weet eigenlijk niets. Je weet niet met wie je gaat samen zitten, je weet niet wat er gaat gebeuren, je weet niet waar je naartoe gaat... En als de dag gekomen is, word je thuis afgehaald en individueel geëscorteerd tot in Italië. Geen enkele kandidaat heeft een andere ontmoet tot het spel al bezig is. En plots ben je dan het middelpunt van een heel circus: drie, vier camera's zijn op je gericht, allemaal mensen die druk bezig zijn, en het enige wat die tien kandidaten gemeen hebben, is dat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Dat creëert onmiddellijk een heel hechte band. Ze hebben niemand buiten elkaar, want de aanwezige productieploeg registreert alleen maar. De deelnemers zijn dus heel erg op elkaar aangewezen.

GUIDO: Op de persconferentie zei je nochtans dat het deze keer meer dan ooit individualisten zijn.

MICHIEL: Ja, maar ook als individualist kun je niet ontkennen dat je in een groep zit. Die groep werkt natuurlijk, maar dat betekent niet dat je je niet bewust kunt zijn van je persoonlijke agenda. En dat is in deze reeks misschien wel meer het geval dan de vorige keren.

>> DE MOL BLUNDERT

GUIDO: Hoeveel keer per week heb jij nachtmerries dat de Mol vroegtijdig wordt ontmaskerd?

MICHIEL: (haalt schouders op) Nooit. Wat kan er mislopen? Dat Vlaamse toeristen ons hebben gezien in Italië? En dan? Iemand die mij met tien kandidaten in Venetië ziet passeren op weg naar een restaurant, kan hoogstens zeggen: "Ah, het is dit jaar in Italië!" Maar er loopt niemand met een vlaggetje op z'n hoofd waarop staat dat-ie de Mol is hé? Voor de rest proberen we ons gewoon zo goed mogelijk voor te bereiden.

GUIDO: De Mol kan natuurlijk zelf ook blunderen, zodat iedereen plots met zekerheid weet dat hij of zij het is.

MICHIEL: Mja, maar de Mol kan zich ook wel wat permitteren hoor, vergis je daar niet in. Juist omdat in dit programma iedereen constant naar iedereen aan het kijken is, kan de Mol eigenlijk moeilijk door de mand vallen. Als iemand een ongelooflijke blunder begaat, dan kun je die daarom nog niet plaatsen. Dan redeneer je: "Als jij de Mol bent, dan is dit een ongelooflijke blunder. Tenzij je de Mol niet bent, en speciaal zo stom doet omdat ik erop sta te kijken." Alles heeft zijn keerzijde, en dat is eigenlijk de enige reden waarom je dit programma sowieso kúnt maken.

GUIDO: De Mol loopt inmiddels in 17 landen. Is hij nog nooit ergens door de mand gevallen?

MICHIEL: (denkt na) Ik denk het niet, maar vorig jaar had ik in Nederland wel het gevoel dat alle kandidaten vanaf een bepaald moment heel rustig waren en allemaal op dezelfde Mol gokten. En ze zaten ook allemaal goed. Maar of dat te wijten is geweest aan een blunder van de Mol of dat ze er zelf zijn achtergekomen door deductie, dat weet ik niet.

IS DE MOL EEN MAN?

GUIDO: De opdrachten zijn ook in De Mol III heel scoutsachtig. Kan dat te maken hebben met het feit dat er alleen mannen in de redactie zitten?

MICHIEL: Het team dat het scenario uitwerkt bestaat inderdaad enkel uit mannen, maar geen van ons heeft een scoutsverleden, als je daarop aanstuurt. Anderzijds wordt wel heel de - loodzware - productionele kant van De Mol georganiseerd en gecoördineerd door vrouwen. En de dames die in het spel zitten, gaan even hard uit de bol in de fysieke opdrachten als de mannen. Trouwens, zoveel adventure-toestanden zitten er eigenlijk niet in.

GUIDO: Er zijn bijna 10.000 inschrijvingen geweest voor De Mol III. Komt de Mol zelf ook uit die poel kandidaten?

MICHIEL: Nee. We zoeken de Mol op een andere manier, maar we laten hem of haar wel alle reguliere selectieprocedures doorlopen. Niet pro forma, want degene die op dat moment het interview van de kandidaat aan het afnemen is, weet niet dat-ie de Mol voor zich heeft. Da's al een soort eerste test.

GUIDO: Is het moeilijk om de would-be BV's vantussen de kandidaten te vissen?

MICHIEL: Nee, dat wordt makkelijker en makkelijker. Er zijn intussen een aantal programma's geweest waarin mensen een korte tijd heel bekend werden, en eigenlijk op even korte tijd weer in de anonimiteit terugzakten. De mensen hebben dat ook wel gezien, en koesteren minder valse verwachtingen daaromtrent. Ik denk dat dat zichzelf een beetje aan het uitzuiveren is. Misschien hebben sommigen toch nog zo'n droom in hun achterhoofd, maar degenen die het uitgesproken hebben, nemen we sowieso niet mee.

>> HET LIBIDO VAN DE MOL

GUIDO: Dé hamvraag bij minder verfijnde realitygames, om Big Brother niet te noemen, is meestal: komt er deze keer seks van? Bij De Mol is dat absoluut de bedoeling niet, maar onmogelijk is het al evenmin. Mocht het gebeuren, zou je er dan iets mee doen?

MICHIEL: (denkt na) Ik denk het niet. Ik zal je trouwens meteen geruststellen: het is niet gebeurd. Toch niet toen ik erbij was. (lacht) Nee, ik zou dat niet doen, want ik ga ervan uit dat dit programma het daar absoluut niet van moet hebben.

GUIDO: Maar het zou wel een belangrijke invloed op de groepssfeer kunnen hebben. Jaloezie komt in het spel...

MICHIEL: Kijk, 't is niet gebeurd, 't is dus niet aan de orde geweest om dat er al dan niet te laten in zitten. Je mag de mensen niet onderschatten hoor, die weten intussen wel wat de impact is van op televisie komen, en ze hebben dat vrij goed in de hand. Trouwens, in Big Brother toch ook? Ik heb het niet van nabij gevolgd, maar ik denk dat het vogelen daar toch redelijk gedaan is. (lacht)

Herbert De Paepe


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84