Image
19/10/2005

The Curse of the Were-Rabbit starring Wallace and Gromit

Aan wie nog treurt dat we dit najaar geen Pixar-film krijgen voorgeschoteld: cheer the fuck up. Niet alleen speelt vanaf volgende week de schitterende Tim Burton-animatiefilm Corpse Bride in de zalen, maar vandaag wordt een zelfs nóg grappiger stop motion-film op het filmpubliek losgelaten. Na vijf jaar monnikenwerk lanceren de kleipoppetjesgenieën van Aardman een nieuwe, avondvullende 'Wallace and Gromit'-film.
 The Curse of the Were-Rabbit is een onbedaarlijk komisch festijn dat zelfs het onvergetelijke Chicken Run moeiteloos achter zich laat. Wallace en Gromit, de kaas etende uitvinder en z'n hond, hebben een bedrijfje opgericht dat 's nachts konijnen en ander fluffy ongedierte op inventieve en humane wijze uit de tuintjes plukt van kwekers die zich voorbereiden op de jaarlijkse verkiezing van de dikste groente. Het loopt echter mis bij een experiment met een konijnen-brainwashmachine (een van de tientallen wonderlijk inventieve uitvindingen in deze film), zodat Wallace en het proefkonijn in kwestie - net als in The Fly - onderling genen gaan uitwisselen. Zo geschiedt het dat Wallace elke nacht bij maanlicht verandert in... de Weerhaas, een reusachtig, alles opvretend monsterkonijn. Dit verhaal, dat mild verwijst naar de gevaren van genetische manipulatie, maar daar zeker geen vermanend vingertje bij heft, is de aanleiding voor een waar spervuur van verrukkelijke grappen en sublieme gags, zowel visueel als tekstueel. Ga zeker de Engelse versie bekijken, er zitten minstens vijfentwintig geweldig geslaagde (en volstrekt onvertaalbare) woordspelingen in. De virtuozen van Aardman laten zich volledig gaan: Nick Park en de zijnen nemen een loopje met horrorfilmclichés, zorgen voor visueel vuurwerk en hebben zoveel knipoogjes in hun prent gestoken dat je bijna ogen te kort hebt. Dit is veruit de grappigste film van het jaar: wij zijn normaal gezien geen lachebekken in de filmzaal, maar bij dit humorfeest hebben we het verschillende keren luidop uitgegierd.

 (JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

Studenten drinken minder alcohol

Uit de vierjaarlijkse enquête 'In hogere sferen' van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere [...]

20/05/2022

Odisee ontwerpt emoji-studiekeuzetest

De studiekeuzetest van Odisee werd gelanceerd om 17-jarigen een makkelijke en leuke tool aan te bieden [...]

18/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84