Image
08/03/2006

Syriana

Klaar voor een verontrustende, intelligente en ronduit disturbing lap cinema? Ga dan naar Syriana, het tamelijk overrompelende regiedebuut van Stephen Gaghan, die furore maakte als scenarist van Steven Soderberghs Traffic.
 Syriana heeft qua structuur wel wat weg van Traffic, maar de thematiek is zo mogelijk nog grimmiger. Gaghan roert in het kruitvat van de olie-industrie en haar schimmige connecties in het Midden-Oosten door middel van een aantal ruwe verhaallijnen die als demonen door elkaar kronkelen en je uitgeput en verward achterlaten. Maar laat dat nu net de bedoeling zijn: deze film wil weergeven wat voor een onontwarbaar kluwen het Midden-Oosten is, en hoe smerig de belangen van het grote oliegeld met die explosieve situatie omspringen. De look van de film past daar helemaal bij: overbelichte beelden, fijn zandstof op de lens, je vóelt bijna de ondraaglijke hitte van de oliewoestijn. In deze pruttelende melting pot van schandalen en belangen houdt een schare topacteurs zich meer dan recht: George Clooney, Chris Cooper, Matt Damon en Amanda Peet om maar eens een greep te doen. Hun dialogen zijn schokkend en briljant. De speech van Tim Blake Nelson over corruptie ("Corruption is our protection. Corruption keeps us safe and warm. Corruption is why you and I are prancing around here instead of fighting over scraps of meat out in the street.") is zo goed dat hij nog dikwijls zal geciteerd worden. Vrolijker word je niet van Syriana, maar het is wel een van de essentiële films van dit jaar. Rest ons nog het bizarre woord 'Syriana' uit te leggen. Het is een term die denktanks in Washington gebruiken om hun visie op een stabiel, westers gezind Midden-Oosten te definiëren, uiteraard inclusief glimmende pijpleidingen vol westwaarts gutsende goedkope olie. Het imperialistisch geloof van de Amerikanen in de maakbaarheid van het Midden-Oosten, met andere woorden. Dat de praktijk anders is, zien we helaas elke dag opnieuw in het journaal. En in deze niet te missen film.

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

‘The Day After Corona’: digitaal evenement voor jongeren over de toekomst na corona

Een jaar corona weegt zwaar, ook op jongeren. Het zorgde voor meer stress, onzekerheid, eenzaamheid, [...]

16/04/2021

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

70 werken van Banksy komen naar Brussel

Deze zomer opent de interactieve tentoonstelling Banksy: Genius or Vandal zijn deuren op de Grote Markt [...]

16/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84