Image
24/03/2006

Yellowcard: Lights and sounds

Goed nieuws! Die van Janez detd. zitten, eindelijk toch wel, op een goed Amerikaans label. Revelations records, dat opereert uit good ol’ Californië, de moederbuik van elke punkrock highschool band die naam waardig. Die van Yellowcard zijn zo'n band.
 Maar echt kennen? Nee. De bandnaam komt van een systeem in de States waarmee je via een Yellow Card alarm kunt geven over vreemde reacties van de pillenslikker op medicijnen.

Bij Yellowcard, de band, geen vervelende nevenwerkingen of het zou misschien enkel de intro van de plaat zijn, die wel heel erg op ‘Big, big girl in a big, big world... ‘ van ene Emilia lijkt. Ja, we vinden dat net als jullie een akelige gedachte.

De albumtitel slaat op de lichtjes, klikjes en massa’s aandacht die de band kreeg voor hun heel rake debuutplaat, drie hitsingles, wereldtour, 2,5 miljoen verkochte platen. Even herbronnen dus en weg van alle ‘lights and sounds’ om sterk terug te slaan en opnieuw met zuivere sympathieke punkrock iedereen gloeiende oren te blazen. De plaat werd in New York geschreven, weg van het alles opslorpend imagomonster van L.A. Deze tweede plaat is een eerlijke radio-punkrockplaat die perfect aansluit bij de smaakbare luchtigheid van Green Day, good Charlotte, HIM en ook Janez Detd., een perfect getypecaste band die gelukkig geen brol maakt, maar toegankelijke, radiovriendelijke emo teenage-songs. Het refreinviooltje is wel typisch hen. ‘City of devils’ is even rustig verpozen en tonen dat ze het op z'n kalmpjes goed kunnen, very teenage. De uitsmijter van ‘Hollywood died’ is volledig hen, zanger Ryan Key met zuivere stem voor ‘haar’, de stad L.A. of zijn meisje in een bruisende gitaarregen en de juiste dosis emo. Hitje!

Nee, Yellowcard is geen stoere ruigigheid of compromisloze middelvinger, maar vijf jongens die heel hitgevoelige highschool punkrock maken en dat heel goed doen. Niet meteen onze cup of tea, maar verwijten kan je ze ook nooit echt maken. Behalve die creepy intro dan.

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Emoji van ‘droevig kakske’ mogelijks in aantocht

De Campaign Against Living Miserably (Calm), een Britse organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid, [...]

29/03/2021

Aantal jongeren met financiële problemen fors toegenomen

Uit een bevraging van bankenfederatie Febelfin blijkt dat 61% van de jongeren financiële problemen heeft. [...]

29/03/2021

Domino’s stopt met ananas op pizza

Er zijn twee soorten mensen op deze wereld. Aan de ene kant heb je de personen die ananas op pizza wel [...]

26/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84