Splinter Cell: Essentials
Net als de
Liberty City Stories van
Grand Theft Auto, is
Splinter Cell: Essentials voor PSP niet echt vernieuwend te noemen. Voor deze game werden de beste missies uit de afgelopen drie
Splinter Cell-consoleavonturen samengegooid op een minischijfje
, doorspekt met elementen uit het komende
Splinter Cell: Double Agent.
Elk op hun beurt waren de Splinter Cell-games fantastisch, maar de optelsom van deze Essentials-editie overstijgt niet de klasse van alle aparte delen. Het probleem zit 'm vooral in de kracht van de PlayStation Portable, die logischerwijs niet kan tippen aan de grote spelconsoles. Daardoor valt bijvoorbeeld de artificiële intelligentie van de tegenstanders zwakker uit dan we gewend zijn. Ook de omgevingen zijn niet zo indrukwekkend. De sterkte van de koning onder de stealthgames is immers de hoofdrol voor het licht. Je weg banen tussen schaduwplekken telt als een basisopdracht in de gameplay. De PSP-engine kan echter geen subtiele lichtverschillen weergeven, waardoor je meestal in het pikdonker loopt. Natuurlijk heeft hoofdpersonage Sam Fisher daarvoor zijn night goggles, maar het kan niet de bedoeling zijn om constant in die groene waas te lopen.
Splinter Cell: Essentials is een flauw soepje, dat hopelijk wordt gevolgd door een pittig Double Agent als hoofdschotel later dit jaar.
www.splintercellessentials.com
(SVK)