Karaat 4: De put der duisternis
Met
De put der duisternis heeft Yann een van z'n beste scenario's in jaren geschreven. Yann - bekend en berucht van onder meer 'De Onnoembaren' - vergaloppeert zich de laatste tijd vaker dan dat hij in doel schiet, maar dit vierde 'Karaat'-verhaal is om van te snoepen.
De put der duisternis vertelt eigenlijk twee met elkaar verweven verhalen, en ze zijn allebei even spannend. In het Israel van tijdens de Zesdaagse Oorlog roven Moshe Dayan (de Israelische oorlogsheld met z'n ooglapje die later minster werd - Yann houdt van cameo's van historische figuren in z'n strips) en z'n makkers de dolk van Abraham uit het graf van de aartsvaders in het pas veroverde Hebron, op de Westelijke Jordaanoever. In die dolk zit een diamant verborgen, en daar komt de link met 'Karaat' op de proppen. Veertig jaar later zorgt die vervloekte steen nog steeds voor hommeles, wat de bloedmooie geheimagente Uma aan den appetijtelijken lijve zal ondervinden. Prima strip, vakkundig verteld in een heldere opeenvolging van in elkaar grijpende flashbacks. Félix Meynet (van skileraar tot striptekenaar) moet hebben geseft dat hij nog nooit zo'n sterk scenario in handen heeft gekregen, want hij overtreft zichzelf in het sfeervolle, broeierige en sexy tekenwerk. Mainstream avonturenstrips worden zelden beter dan dit.
(HDP)