Image
02/08/2006

Take the lead

O nee. Alwéér een film waarin onopvoedbare gettokids een charismatische leraar over de vloer krijgen die hen inwijdt in al wat schoon en goed is. Dit soort 'mentorfilms' zijn meestal melige draken, en dat is bij Take the lead niet anders.
 Het is het zwaar geromantiseerde, verschrikkelijk gesimplificeerde en overdadig met onwaarschijnlijkheden overgoten verhaal van Pierre Dulaine, een Franse leraar ballroom dancing die probleemkinderen in een school in Harlem, New York hun eigenwaarde laat herontdekken door ze klassieke dansles te geven. Nu konden die kids natuurlijk wel al dansen, in hiphopstijl, zodat op den duur fusion moves ontstaan tussen klassiek en street. Yeah yeah, en de Smurfen bestaan echt. Dit is een film op kleuterniveau, zo fake als wat. De gettorealiteit wordt even opgedirkt, gestileerd en afgevijld weergegeven als in de gemiddelde hiphopclip, wat geen toeval is, want langspeeldebutant Liz Friedlander is bekend uit de wereld van muziekvideo's. Het flutverhaaltje is volstrekt ongeloofwaardig, de dansscènes hopeloos geforceerd en de jonge acteurs waardeloos. Flashdance voor de 21ste eeuw? Vergeet het, dit prul zou nooit de oceaan overgestoken zijn mocht ballroom dancing hier niet opnieuw hot zijn geworden door populaire tv-programma's op zowat alle zenders. En dan is er nog Antonio Banderas. In feite brengt die het er nog niet eens zo slecht vanaf, rekening houdend met het minderwaardige basismateriaal waarmee-ie aan de slag moest. Desalniettemin, wat een afknapper. Nauwelijks te geloven trouwens dat deze film op een echt personage is gebaseerd: Pierre Dulaine bestaat, is levend en wel en heeft zelfs de danspasjes voor de film begeleid. Allez vooruit, alsof het iemand een moer zal kunnen schelen na het schaamteloos domme verhaal.

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Emoji van ‘droevig kakske’ mogelijks in aantocht

De Campaign Against Living Miserably (Calm), een Britse organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid, [...]

29/03/2021

Aantal jongeren met financiële problemen fors toegenomen

Uit een bevraging van bankenfederatie Febelfin blijkt dat 61% van de jongeren financiële problemen heeft. [...]

29/03/2021

Domino’s stopt met ananas op pizza

Er zijn twee soorten mensen op deze wereld. Aan de ene kant heb je de personen die ananas op pizza wel [...]

26/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84