Fluwelen analyse van het kruitvat : Zwarte Olijven 1: Waarom is deze nacht zo anders dan de andere?
Waarom is deze strip zo anders dan de andere? Omdat Emmanuel Guibert (tekeningen, zie
De dochter van de professor en
Kapitein Scharlaken) en Joann Sfar (scenario, werkte ook al aan
De dochter van de professor) zo slim zijn geweest hun nieuwe reeks 'Zwarte Olijven' te situeren in het Palestina van het begin van de tijdrekening, een in de stripkunst zo goed als braakliggend terrein dat tot dusver hoogstens het decor is geweest van een handvol makke bijbeladaptaties.
Guibert en Sfar laten Jezus van Nazareth niet opdagen als hoofd- of zelfs als nevenpersonage (althans niet in dit eerste album), en dat is ook slim. We volgen een zekere Yaacov, die qua religieus fanatisme eigenlijk niet moet onderdoen voor Jezus. Met zijn tienjarig zoontje Gamaliel trekt hij naar de tempel in Jeruzalem voor het joodse paasfeest, maar komt daar terecht in schermutselingen met de bewakers. Hij wordt meegenomen door de Romeinen, en de kleine Gamaliel komt terecht bij een stel Gallische deserteurs...
Waarom is deze nacht zo anders dan de andere kan zo gebruikt worden als handboek om beter te begrijpen waarom het Midden-Oosten altijd zo'n kruitvat is geweest en gebleven. Sfar vertelt het met een schijnbaar fluwelen zachtheid, maar deelt meteen toch rake klappen uit. Zijn uitmuntende typering van de denkwereld van een kind zullen bovendien weinigen hem nadoen. Ook de grafiek is subliem: Guibert tekent bijna aarzelend, alsof hij zich niet wil opdringen, alsof hij de zinderende hitte van de woestijn snel wil vatten voor zijn inkt verdampt. 'Zwarte Olijven' is een erg veelbelovende nieuwe reeks. Eerst 'De Kraai', nu 'Zwarte Olijven'... Dupuis is duidelijk aan 't investeren in een toekomst vol kwaliteit!
(HDP)